AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
544

original! hur mycket stryk tål det??

dr
48
dreed
316 -95
du har en 325 e30 och vill trimma.. slänger på nån sorts stressfläkt och ökar trycket... ungefär hur mycket kan man kräma ur innan saker börjar gå sönder??? typ växellåda bakaxel etc???? och vad är det som brukar ge sig då??
BMW jonas
allt går sönder med tiden men med turbo mm mm så förkortar du tiden markant smakar det så kostar det
Snickelisnicksnack.Om allt lirar som det ska och man håller sig till moderata laddtryck,strax över kilot så går det år ut och år in utan problem.Oroa dig inte för växellådan,men mellandiffen på IX ska visst vara lite klen har jag hört.Har dock inte provat själv.Jag ger mig fan på att den är rätt så stark den med.

Länk
Bäckis >>> När ni/man bygger en turbo på en 325 m20 motor, renoverar man den först, eller håller den även om den är i bra skick innan?

Mvh
20
78
2002
2002tii -73
En rolig historik.
Innan BMW började med F1 racing på 80 talet, experimenterade man med olika M10 motorer för att se hur dom klarade av höga effekter. Den motor man inriktade sig på var 1500:an. I bromsbänk överladdade man en i princip originalmotor för att se hur länge den hängde med. När man kom uppåt 500hkr började det att läcka kompression pga. att toppbultarna töjdes ut. Man hittade inga andra skador i motorn som utmattning mm. 1500 motorn kom sedan att vara den motor, om än nedstrokad till drygt 1400cm3, man använde i sin F1:a. Man plockade då ut ungefär 1300-1400hkr vid ca 13000v/m.
Det här var bara som ett roligt inlägg.

Ynf!
Em
78
Emil-gubben
M3 3.2 E36 EVO
323iA steptronic -01
325i -93 Coupé
Gitt ju!!
då ska jag börja fila på m10an så den levererar 500hkr...

=)

E30 - när du älskar att köra!
imenhoteb
Köpte en 02 för nån vecka sen.Ska bara slänga dit en turbo och ett bar delortor å en dump .....å trycka lite lätt!!!kommer säkert å funka å hålla ochså!!Motórn är en orginal 2 liters!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.