AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.297

328 e36 lite slirande koppling! (vid racing )

alex_328
Mäkte idag när jag va ute o "Raceade" att om jag startar på 1:an drar till 4500 varv petar i 2:an .. så känns det som koppligen slirar Lite ..

kör jag lungt med bilen normal som folk kör så märks det avsolut inte av..

Detta är då en liten sak som jag irriterar mig på undrar vad det kostar mellan tummen o pekfingret att byta kopplig .. Vill inte ha form av race kopplig . en vanlig bmw 328 orginal kopplig med tanke på att jag inte race'ar så mycket .

tips .. och bra svar uppskattas !

känner nämligen till en duktig bmw mekaniker. ska fråga han hur mycket han vill ha för ett ev.byte av den

men i alla fall vill ja ha en lite finngervisning i förväg
pe
554
perf
320xd e91 -09
Du får nog räkna med 3000:- för en ny koppling.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
En kopplingssats på meknomen kostar 1843spänn. Men det är faktiskt lite bök att byta. Växellådan sitter med massa utvändiga torx som kan sitta berget och dessutom sitter ganska knepigt till. En fördel är om du har tillgång till lyft. Men ska du lämna bort det till din mekpolare så antar jag att han har tillgång till garage o lyft o sådant.
Men var med själv som hantlangare o ett par extra händer o sen ge han en tusenlapp eller nåt för jobbet.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

alex_328:
Släpper du verkligen upp kopplingen helt innan du ger på gas?
Om man inte tänker på det kan det vara lätt att möta lite för tidigt med gasen och då slirar det lätt.

Om du t.ex. ligger i 70-80 på femman och ger full gas och sedan trycker in kopplingen snabbt och släpper lika snabbt, hugger det på en gång då?

//Stenback
alex_328
hmm ska kolla till 100 % idag .. åter kommer om några timmar
alex_328
nej kommplingen slirar inte .. jag som inte lärt mig den riktigt innan ..

nu vet jag hur jag ska göra. .. :)
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ett annat bra sett att kolla kopplingen är att dra 2:an fullt ut och sen snabbt snabbt lägga i fyra och ge fullgas direkt. Segar bilen ner och varvmätaren åker ner och stannar där nere för att sen långsamt öka med hastigheten så är kopplingen INTE slut. Men om varvet istället går ner lite för att sen gå upp igen medans bilen ej accar så är den slut. Polarens 328 betedde sig enl. sista beskrivningen och efter bytet va det naturligtvis helt borta. Man hör oxå på bilen att den beter sig helfel om det är som sista beskrivningen.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.