|
|
|
|---|---|
|
När jag bytte till sommarhjulen (bättre sent än aldrig) så noterade jag att en av fjädrarna bak knäckts på sista varvet! Lite lustigt för fjädrarna är 3 år/2000 mil gamla bara. Jag har två frågor. För det första är mekonomens fjädrar (528 spänn stycket) ok eller finns det andra alternativ som är att lita på ? Verkade ju inte som om BMW's egna är speciellt bra kvalitet heller. För det andra, finns nån länk till rekommenderat sätt att byta dem på bak ? Har hittat en del websidor och threads om det här men de flesta har olika metoder. Vissa säger att man inte behöver använda fjäderspännare t.ex. om man kan trycka undan axeln tillräckligt mycket. Jag fattade inte riktigt hur fjädern sitter fast i bilen, det undre fästet var definitivt inte nåt "fäste" utan det är bara understa varvet av fjädern som ligger runt en konformad pryl. Mvh Björn | |
|
Jag skulle åkt och köpt en gegagnad på skroten från en bil som är så lik din som möjligt, dvs år och mil, då borde du få samma fjädring på båda sidorna enligt mig. Annars åker du på att byta båda, för det är nog ingen bra ide att ha olika på var sida. Köp ett verktyg på biltema för 100kr att soänna ihop fjädern med. Hissa upp bilen, ta av hjulet, spänn ihop fjäder och om det behövs lossa stötdämparen i nederkant på fjäderbenet med en bult. Får du inte ihop fjäern endå så hissa andra sidan med så kommer hjulet att sänkas lite till (krängningshämmaren trycker upp det pga att det andra hjulet är uppe). Dra ut fjädern, spänn ihop den gammla, återmontera.. Mitt åk: Länk |
|
|
Du behöver inte alls använda dig av nån fjäderspännare. Att köpa en beg fjäder är ingen bra ide. Köp på www.motornord.se där finns orginalfjädrar för ett par hundringar styck. Kolla om du har M-chassi först bara så du inte köper fel fjäder. Jag gjorde så här för 2år sedan på min E36 och det har funkat felfritt. 1. Hissa upp bilen helst i en billyft. 2. Plocka av hjulet. 3. Lossa nedre stötdämparfästet (1st bult) håll sedan i hela paketet så att det inte faller ner i backen. 4. Kolla hur fjädrern är vriden så att den nya fjädrern vrids så att den ligger exakt som den gamla annars så kan missljud uppstå. 5. Pressa paketet neråt lättast om man är två och sätt i den nya fjädern. Sätt den inte upp och ner bara! 6. Pumpa upp paketet med en liten lyft och skruva i stötdämparbulten. 7.Skruva på hjulet 8. Lyft ner den och efterdra stötdämparbulten. 9. Gunga på bilen och kolla så det inte finns missljud för då har du satt fjädern fel eller inte vridit den rätt. 10. Ut och bränn gummi. |
|
| Glömde skriva att man byter inte en fjäder man byter BÄGGE. | |
|
Pass upp ang "pressa ner hela paketet" gör man detta så blir vinkeln på drivaxlar ohälsosam.Följden kan bli vinande ljud i drivlinan. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| Finns ingen tendens till missljud/vinande ljud i min bil. | |
|
Dubilidu!: Har helt rätt recept! Men självklart så får man inte låta hela bakaxeln fara i golvet. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Tror vad trucker menar är att man kan skada "CV-lederna" (de som sitter ut från differentialen och gör så axeln kan ändra vinkel) om man låter axeln falla/tryckas ner i för stor vinkel. Jag ska prova att göra det med fjäderspännarna påmonterade i varje fall, de lär ju i varje fall minska spänningen lite och göra det lite enklare att få ut fjädrarna. Nån som kan momentet man ska dra de undre stötdämparbultarna med ? Man kanske borde köpa den där haynes-manualen ändå till slut.. fast nästa bil blir en E46 antagligen så då får man köpa en ny manual igen :) /Björn |
|
|
Jag bytte fjädrarna runt om på min e36a i fredags kväll. Fram tog en stund men det är ju inte akuellt för dej så never mind. Bak gick väldigt fort, i förhållande till fram. Vi hissade upp bilen, satt en pallbock under bilen där det finns en yta avsedd för sånt. Sen satt vi en mindre garagedomkraft under bärarmen. Spände ihop fjädern lite grann, även fast min hade gått av så var det lite bökigt att bara ta ut den så vi spände ihop den lite och lossade på bulten till stötdämparen. Därefter tog vi ut fjädern, spände ihop den nya lite grann och smällde in den, det går och bände lite grann på bärarmen men ta det försiktigt. Vid behov kan du lyfta upp hela bärarem med garagedomkraften då du ska i med stötdämparen. Sen ihop med stötdämparen och lossa på spännaren, klart! Rear suspension: Shock absorbers lower mountning bolt 100 Nm, antar att det är den du menar. Köp nya fjädrar, finns sånna FK fjädrar för 1350 kr runt om, rätt billigt, då har du lite att pilla med. HR finns för 1900 runt om. Men hur du än gör så köp nya, lika bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.