|
|
|
|---|---|
|
Är det någon här som har erfarenheter av TS motor och Unichip i sin M5 3,8? Lite nyfiken på om det ger något över huvud taget och vad det kostar. Enligt deras hemsida ska det ge 6%. Inget man märker direkt va :) Fast på en 3,6'a skulle det göra 12% ? //Ticco.com | |
|
Ja visst är det konstigt att en mappning som är effektivare än ett std chip inte ger mer! Man undrar ju hur chip leverantörerna räknar sina hästar då de påstår sig leverera betydligt mer! Återkom med erfarenheterna avdin mappning! Det är väl inte mycket att fundera över, de lämnar ju öppet köp! |
|
jimmy/bmw |
Men kom ihåg att du får bara tillbaka pengarna för boxen, inte för arbetet dom gör, då dom säger öppet köp |
jimmy/bmw |
Och hur vet du att unichip är bäst på att mappa då alaska1 ? Kan ju finnas nå chip trimmare som är bättre på de |
|
Jimmy har helt rätt! Optimeringen på rullar tar lite tid så den tar de betalt för! Du får å andra sidan ett kvitto på vad motorn ger och hur den mår och ett kvitto på hur den fungerar efter mappning! Är det bara öppet köp som är intressant så lämnar Stjernqvist Racing 14 dagars öppet köp. Länk Vill du ha ett billigt chip så har Länk lägsta pris - 2000 kr! Vill du ha ett lågt pris och att det görs hemma hos dig - du slipper ju dyra resekostnader - så kontakta Länk |
|
|
Kort sagt - om man ser sig om - så finns det fler leverantörer än den som chips hurra grabbarna förordar! Det beror helt på vad du söker! Ngn i din närhet, ett billigt alternativ, någon som lämnar öppet köp, ngn som optimerar din bil istället för grannens ..... |
|
jimmy/bmw |
Hur kan man få ett kvitto på hur motorn mår da ?? |
|
Ticco: Tror Gemini här på forumet har Uni-chip i sin bil. Hörde mig själv för om Uni-chip för 2 år sen ca, snackade med nån firma i Uppsala-trakten (Autokinito eller nåt liknande). Om jag minns rätt kostade själva "chippet" runt 3-4000kr sen tillkom mappningen, så allt som allt sa han mellan 8-10" ja ej missminner mig grovt. Han påpekade oxå att bilen skulle vara nyservad(olja,stift,filter osv) med nyjusterade ventiler. Han sa något om konditionstest av motorn innan oxå (leakdown????) o först därefter tog man beslut om det rekommenderades att mappa eller ej... |
|
|
När jag UNICHIP:ade min M5 -95 hos TS-motor gjorde jag det primärt för att få bort dom små ryckningarna jag hade vid jämn fart runt 2-3000 rpm. Det var inte mycket men väldigt irriterande att känna dom mest hela tiden. Resultat blev vad jag kommer ihåg nu (Thomas i Köping köpte bilen 2003 och har alla papper. Se i Galleriet. Bilder inlagda 2004-05-12): - jag fick några extra hästar men det blev verkligen inget att skriva hem till morsan om. Dom märktes absolut inte alls om man inte kör på strippen och är intresserad av hundradels och tiondels sekundrar. - dom små ryckningar jag hade försvann nästan helt. Det lilla som blev kvar tänkte jag inte längre på - motorn blev avsevärt "villigare" vid acceleration från låga och medelvarvtal. Från att vid gaspådrag först börja med att tveka för att sedan sakta komma så kom den direkt och kraftfullt så fort man nuddade gasen. Bilen blev mycket trevligare att köra. - bränsleförbrukningen märkte jag ingen skillnad på Det var dyrt men ändå värt pengarna. Jag körde några tester med min AP22! Här kan du läsa om resultatet före och efter chippningen: Länk Per L |
|
| Ja inte är det ngt att skriva hem om och ändå mer än vad chip ger ...... | |
|
Tackar för all info! Att bara chippa bilen är helt uteslutet Ska jag göra nått med den så är bara mappning med Unichip ett alternativ, skulle man i framtiden få för sig att trimma vidare så blir det ju ganska lätt att mappa om på nytt. //Ticco.com |
|
|
Glömde. Man kommer inte ifrån fartspärren med Unichip boxen va? //Ticco.com |
|
| Kolla med Unichip hur det är med fartspärren! Borde ju inte vara ett problem! återkom gärna med dina erfarenheter av mappningen! Lycka till! | |
|
I also have the Unichip, and like Per said the effect is not massive but the engine characteristics are changed for the better, more responsive and more torquier at lower revs. The reason piggy back systems are best in my eyes - is that they are tuned to individual cars. I also DID not raise my rev limit, the S38 3.8 is stressed enough as it is....and max hp is around 6600 anyway so *I thought it pointless. Regards J.Saleem M5 E34 Granite Silver. |
|
|
Vad jag kom fram till med min M5 -95:a var att det satt en "omvänd" farthållare som drog ner gasen när man nådde 250 kph! Min tanke var att helt enkelt haka av wiren till denna omvända "farthållare" för att se vad som hände! Men sedan åkte jag 280 kph med en Ferrarri 550 Maranello på en 90-väg! Och sedan försvann liksom lusten att köra så fort igen, så det blev aldrig av! I mitt fall var det heller aldrig aktuellt att höja varvtalsgränsen! Per L |
|
Gemini__ |
Låter intressant. Har hört att det ska vara på det viset du nämner. Genom att haka av wiren ska alltså toppfartsspärrens mista sin funktion. Kanske någon här på forumet som har testat detta på sin vagn, och kan dela med sig av sina erfarenheter? Mvh: Thomas |
|
I BMW:s kopplingsschemor för M5 -95 finns 2 komponenter som är inblandad i något som kallas för "hastighetsnedreglering"! Det borde vara toppfartsspärren! Jag har också för mig att den "drar ner" gasen om det blir någor fel på motorn. Kommer inte riktigt ihåg vilka fel just nu! 1. Styrdon hastighetsnedreglering (A5045). Sitter i samma låda som motorelektronikboxen dvs till höger länst bak i motorrummet. 2. Ställmotor hastighetsnedreglering (M5046). Sitter enligt elschemat i "motorns överdel fram"! Låter konstigt för jag har för mig att den satt på eller i närheten av torpedväggens vänstra sida en bit ner. Men jag har ingen bil att kolla på så jag kan ju komma ihåg fel! I vilket fall som helst tyder ju "ställmotor hastighetsnedreglering" på att jag kommer ihåg rätt att det är en "omvänd" farthållare som drar ner gasen när 250 kph nås! Wiren från denna ställmotor går till samma ställe som gaswiren ena ände sitter i (och Gemini: samma ställe som den eftermonterade farthållarens wire sitter i). Jag har för mig att hastihetsnedregleringen (jag antar att det är den) drar tillbaks den brygga där gaswirens hölje sitter i. Den så att säga slackar på gaswiren när den går in och drar. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.