AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.448

Hur varm kan en skruvkompressor bli?

Är intresserad då jag funderar på lite olika placeringsmöjligheter.

-Phil
Tjena!

Vet inte om det är dom här uppgifterna du är ute efter men jag snackade med en snubbe på enem häromdan. Ville ta reda på om jag behövde intercooler till ett kompressor-bygge. Han sa att luft-temperaturen på insugsluften ökar 10-12 grader per 0,1 bar övertryck jämfört med luft-temperaturen vid luftfiltret.

MVH//Tommy
Låter som man behöver intercooler om man vill ladda oredntligt i alla fall.
Det tyder ju på att den kanske kan bli 100 grader varm om den får jobba hårt.
Någon som kanske har en högre uppgift?

Tackar för ett bra svar hittils.

Hur mycket laddar ESS på m60, 0,5?

-Phil
Uppåt 200 grader är inga konstigheter att ha ur kompressorn på en vanlig turbo om man laddar ca 1.3 bar. Sedan tror jag definitivt att en kompressor alstrar mer "mekanisk" värme än vad kompressordelen på turbon gör, inte minst pga den sämre verkningsgraden.

Flåklypa
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Flåklypa: "Sedan tror jag definitivt att en kompressor alstrar mer "mekanisk" värme än vad kompressordelen på turbon gör, inte minst pga den sämre verkningsgraden."
Förstår inte hur du tänker, vill du utveckla?
Har sett Turbos som glöder men aldrig en kompressor?

Z MMM Coupe
Ok,
Jag jämför endast kompressordelarna med varandra för att få ett hum om hur varm kompressorn kan bli, notera att det bara är spekulationer. Själva turbinen kan bli uppåt 1000 grader i vissa fall men kompressorn är ganska kall i jämförelse. Visst får den lite värme från turbinen trots kylkanaler av både olja och vatten men jag tror inte det har så stor inverkan. Temperaturökningen består mest av tryckhöjning och friktionsvärme från kompressordelen på turbon vad jag förstått.

Eftersom skruvkompressorn har sämre verkningsgrad än kompressordelen på turbon så betyder det att den tillverkar mer värme än förstnämnda. Om denna extra värme är mer än den som turbinen ger kompressordelen på en turbo låter jag vara osagt men jag tror det.

Flåklypa
Ok äpplen och päron.

Turbons turbin som skall göra jobbet är ju ganska liten, att den sedan sitter ihop med avgashuset gör ju också en del.

Men åter till skruvkompressorer. Nogon som har ett hum?
Behöver kompressorn all kylning den kan få?
Kan man tex. bygga in den eller bör den hänga ganska fritt som den gör på Enems sats?

-Phil
Edit > någon

-Phil
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det verkar moteraden på olaka sidor beroende på vilken kompressor de använder. Finns lite bilder på Länk
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det där med stavning har jag lagt på hyllan ;)
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Jag ångrar mig.. det är ju beroende på motortyp naturligtvis.. //
Lycka till och uppdatera oss gärna med smaskiga bilder (är grymt sugen själv på att slänga på en kompressor på en 740..)
Tycker det ser ut som ngn roots eller ngt hos Ess. En uppväxlad turbo.

Jo ett av offrena vore 740n men pga automaten och alu blocket så vet jag inte om vi vågar. Jag tycker den är ganska stor och klumpig också. Om man får säga så i BMW sammanhang. Sen går den ganska bra som den är :-)
Tanken på att konvertera till manuell har också slagit mig men efter vad jag läst så är det inte helt ok med bes.
Inte det heller :-( inte mykcet man "får" göra tycker jag.

Har letat lite bilar nu ett tag som ev kunde bli villiga offer för överladd. Tänkte först på 530 540 740 men har hört lite hemskheter om blocken som sagt.
Tanken var att kanske ha den toppmonterad på ngt trevligt sätt, en kille byggde ett liknaden bygga på sin porsche v8, då jag har en likadan att tillgå och en 740 så ser det ut att funka ganska bra med plats i alla fall. Bla därför jag undrade om hur varmt det kan bli, kan man täcka den med en kåpa eller kan det hända spännande saker med lacken om den är nära huven osv.

Så åter till m50 m30 tankarna. Skulle ju inte vara kul om första överladdade projektet blev ett totalfjasko. Vill ju lära mig så mycket som möjligt och göra ett hyfsat bra jobb, då går det ju lättare om man tar en motor som är lite villigare.

Missar varje bil jag vill ha, måste hem till Sverige så jag kan slå till snabbt när det väl dyker upp en passande igen. Första tanken var ju att ta med mig en bil härifrån men det får man inte heller. Ganska synd finns en M5 e34 som redan är lite masserad och en P944 s2 men men IKKE.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.