AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
860

Försäkring: 320 E30 -88 vs. Z3 M Coupé

Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Fick för mig att kolla upp vad det skulle kosta för mig att försäkra en Z3 M Coupé och fick följande siffror (inte kollat runt speciellt mycket):
Trafik: 4200/år
Halv: 11000/år
Hel: 22000/år

Därtill måste man ju ha en vinterbil och vad skulle passa bättre en hederlig E30? Kollade upp trafikförsäkring på denna och fick besked om att den skulle kosta mig 4200/år (enl. insplanet). Alltså exakt samma som en Z3M. Z3:an kostar ca: 220 000 i inköp mot E30:n som kostar 10-15 000 och har 1/3 så många hästar.

Det kan tilläggas att jag är 22år och har snart haft körkort i fem (skadefria) år.

Vet inte om jag ska bli glad eller arg. Vad säger ni?
För 22.000kr/år helförsäkrat på en Z3M ska du bli glad, speciellt om du inte e mambo i ett villaområde och har garage

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Samma pris på trafiken innebär att dem har lika mycket kostnader för en E30 som en Z3m i utbetlningar för just trafiken...halven och speciellt vagnskadan är mycket lägre på en E30.
Som Rolex säger var glad för 22000 men kolla mer innan du köper en försäkring if orginal verkar bra tex.

Mpower
Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Japp, ska höra med dem i veckan. Problemet är ju att när man väl kört en Z3M så känns ju liksom allt annat bara tråkigt.

Och någon annan "bra" vinterbil än en E30 kan inte jag komma på. Det finns ju inga andra snygga bilar som puttar på i rätt ände till det priset.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Z3M coupé ligger väldigt lågt i försäkring iaf. Vet inte riktigt hur det är med cabben. Jämför med tex M3 E36 så är den ett fynd försäkringsmässigt.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

jag betalar 7600kr Hel/År för min Z3m cab! 29år ingen storstad direkt heller

JÖRGEN

PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Jag var inne ett tag på att köpa en Z3 M-Roadster kollade lite snabbt med IF och fick pris på 21papp nånting, går säkert at få billigare om man kollar runt. Är 20 år och bor i sveriges fjärde största stad. Vi som är unga får böta till försäkringsbolagen!

//Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.