AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.341

Elfläkt istället för viskofläkten

B7
29
B738
F82 M4
Tjenis. Är ny i forumet.Har blivit BMW ägare för första gången. Har en M3a -97a utan AC. Det betyder att jag bara har viskofläkten (ingen elfläkt). Nu undrar jag om någon person utan AC på sin bumse tagit bort viskofläkten och ersatt den med en el fläkt? Isåfall vilken elfläkt och vilken tempgivare? Vore bra om jag kunde göra det, lägre förbrukning och bättre drag (6hk har jag hört). Gjorde det på min trimmade 740GL. Gick skit fint.

MVH Henrik
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Elfläkt ger inga extra hästar (utom möjligen på bilar med intercooler), inte heller påverkar det förbrukningen.

Även en M3 med AC har visko-fläkt. Bara det att bilar med AC, även har en kondensorfläkt som är elektrisk, det kanske är den du menar?

___
Bilbloggen: Länk
B7
29
B738
F82 M4
Ja och nej. Jag skulle vilja ersätta min visko fläkt med en elfläkt istället.

Se detta: Länk
jepp,
gjorde det i helgen, satte en ac fläkt (mindre) framför kylet då jag har platsbrist. (m50 i e30)
Du borde kunna använda kablar från ac fläkt, eftersom du troligen har ac? och sedan byta termostat till en med önskad starttememp.
Det hela är mkt simpelt annars, bara en säkrad + till plusmatning och jord till en brytande termostat i kylet, eller helst där vattnet går ut ut från motorn.

Länk
B7
29
B738
F82 M4
Va kul. Har ej Ac på min. Blev det någon skillnad i draget eller är det hugget som stucket. Bilder tack!
Tänkte köpa en fläkt härifrån. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.