AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.074

Den vassa midjan på 1-serien

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag är lite sugen på en 1-serie, inte i dagsläget men när priserna på 130 börjar komma nedåt kanske. Dock har jag funderat lite på den vassa kanten som är utefter dörrarna i midjehöjd på bilarna. Är inte den ganska utsatt för dörruppslag etc.?
ba
92
badboy81
120i -06
Har ännu inte fått nå på min bil och har haft henne sen okt 2005.
Var oxå rädd för för att få dörrar upp slängda på min bil, men sen när man skaffade en ny bil själv så har man börjat parkera brevid andra fina bilar som ägarna själv är rädda om. Så undvika att ställa dig brevid rosthögar och bilar med barnstolar i.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Okej, tyvärr fungerar det ju så att ganska ofta när man parkerar och går in och handlar så står det en annan bil bredvid när man kommer ut igen. Min fundering var att det måste vara extremt utsatt att ha denna vassa kantlinje utefter hela sidan. Det krävs inte mycket för att färgen ska spricka och rostbubblan är ett faktum.
ba
92
badboy81
120i -06
Nog tar det väldigt länge innan det börjar rosta vars man har slagit bort färgen. Det är ju inte en merca du har ;).
Men klart det är ju inte kul med märken men att det börjar rosta där tar väldigt länge.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där med dörruppslag är ett j-a gissel, som man ju tyvärr inte kan undvika helt och hållet hur mycket man än försöker....
Min 1:a har fått några stycken, men det är definitivt inte det skarpa vecket som är den 'ömma punkten', det sitter för högt upp. I själva verket är det frånvaron av sidolister som gör bilen väldigt 'mottaglig' för slarviga/hänsynslösa med-parkerares övningar.... Mina dörruppslag sitter mitt på framdörrarna, där det buktar ut som mest. Ett riktigt elakt fick jag när bilen var nästan ny, det är en ordentlig blemma på höger framdörr. Och då hade jag ändå parkerat 'i änden' av raden med rutor, så någon måste ha ställt sig utanför markerad plats och tagit i för kung och fosterland. Man undrar ibland om folk gör sånt med flit. ;-(
Hur som helst, så har jag ännu (efter 1,5 år och snart 10.000 mil) inte fått minsta märke på karossvecket. Bucklorna mitt på dörrspeglarna går nog att rikta ganska bra med de metoder som finns numera, jag har bara inte orkat.

/// Gunnar E.
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
jag har typ en på min bil dörr, men sten skott har jag ett par på huven.
Värsta är just vid vänstra lyktans kant där en 3x3 mm bit av färgen försvunnit.

hur får man tag i färg så att man kan låta någon fixa det?

Min BMW 116i
Länk
Njuren
DonAmir; På BMW finns det lackstift i din färg!

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.