AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.243

byte oljetråg plus nyckelproblem

_r
72
_robban_
e39 528 -98
hej nu är det så här! idag skulle jag ha varit och köpt mig en e30 316(318) av en bekant! men det vart inget idag pga att han har slarvat bort enda nyckeln!
inget större problem hoppas jag! alltså att han hittar den snart. de större problemet är det att oljatråget är spräckt eller iallafall hål på det efter närkontakt med en vägbula.
jag ska få köpa den billigt pga det. hur pass komplicerat är det att byta det? eller först å främst är det alutråg eller i plåt? är det å plåtborde det väl gå å svetsa? iallafall så har jag svetsat om andra plåttråg. men hur mycket jobb är det att få ner tråget? som jag har fattat det så ska det räcka med att lossa motorfästena och lyfta motorn lite å sen plocka bort oljepumpen för att så bort tråget? har jag rätt???
och om snubben inte hittar nyckeln hur ska man göra då? bilen är låst så vi kommer inte in i den heller! vad kostar en ny nyckel hos BMW? kan dom få fram nyckelkoden till en 89:a?
mycket text för en enkla frågor men har någon här koll på hur det ligger till??
_r
72
_robban_
e39 528 -98
glömde en fråga! vad har motorn i en 318 för namn?? är det m40 eller är jag ute å cyklar?
_r
72
_robban_
e39 528 -98
ingen som har nå bra svar??
Se
64
Segge
320i -86
Ja du kan beställa nyckel från BMW såvida det inte är bytt lås sen den lämnade fabriken. Jag hämtade ut en ny reservnyckel då min blev för sliten till nya låskolvarna så jag hade bara en helt fungerande nyckel. Kosade 123:-, vill minnas att han sa 250 på telefon men han tog bara 123 då jag hämtade ut den.
Jag lyckades lossa tråget på min genom att bara lossa alla 153 skruvar det sitter med + ta bort pumpen. Ett rent helvete att få tillbaka. Hade varit 100 gånger lättare att lyfta motorn och slippa lossa pumpen. Men det var på min E30 med M20B20. Har ingen aning om vad du har för modell.
_r
72
_robban_
e39 528 -98
Okej! ja då får man försöka lyfta motorn så högt de går utan att helt plocka lös den? nu väntar jag på att ägaren ska få nyklar som han har beställt sen blir de å skruva ner den och se!
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
vad jag vet så är de sjukt lätt å byta tråg på 4an... skruvade loss ett på skroten, mest för skojs skull å de var då inga problem.. ska däremot byta tråg på minn 6a nu (m20b20) å de verkar ju inte vara roligt när man läser här... :/
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
hej!
jag har bytt mitt oljetråg på min 320ik e30. Och då fick jag lyfta hela motorn för att få ut tråget och lossa styrväxeln. Är inte så svårt när man vet hur man ska göra...

" Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.