AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.271

Tickande motorer på lite nyare bilar typ e39, e36 o e46..

Tänkte på en grej gällande tickande motorer... Motorerna ifrån typ 80-talet tickar ju en hel del om ingen har justerat ventilerna...

Nån som har råkat ut för detta på nyare motorer? Typ till e39, e36, e46 osv?

Kommer dessa motorer också att börja ticka till slut eller är de bättre konstruerade än de äldre m20-motorerna?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
De nyare motorerna har hydraliska lyftare om jag nu inte är ute och cyklar ;) har bara kommit till 89 än i mitt bilägande heh.

De justerar sig själv kan man säga
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har sett och hört både en M50B25 och en M54B30 ticka, dock efter några Superstage-varv på Emmaboda.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Att hydrauliska lyftare tickar beror på att motoroljan inte fyller sin funktion. Tex efter ett hårt pass på bana så oljan blir för varm och tappar sina önskade egenskaper. Oljekylare är en bra väg att gå för att råda bot på detta. Högre viscositet är en annan, kanske enklare väg att gå.
Skitig olja är också ett problem. Hydraulik har en stor fiende, skit och smuts. Det säger sig själv att långa bytesintervaller inte är av godo.Byt olja för ofta hellre än för sällan, det skadar aldrig. Pengarna spar man in åt sig själv eller nästa ägare.

Sen har vi ett praktexempel som verkar kunna ticka hur man än gör med viscositet och byteintervaller. M40n har dock inte hydrauliska lyftare i den meningen som nämns här ovan.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.