|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vad är det för fel på folk, analysera detta senarium: SITUATION 1: jag kör en gammal ford och jag kan då praktiskt taget hålla vilken hastighet jag vill, bakomvarande bilar håller så pass gott avstånd till mig och följer trafiktempot bra utan att det är något att hetsa upp sig på. SITUATION 2: jag kör en bmw och alla blir som tokiga gasar upp för att lägga sig 1 meter bakom, ibland köra fram och tillbaka på gatan eller varva motorn, även om jag kör ut till väggrenen så vill de inte köra om utan vill ligga kvar bakom, måste stanna för att det ska våga sig försiktigt om. vad är fasen är fel? börjar bli less på att alltid måsta köra 200km/h för att gasa ifrån dom!!! gäller allt från barnfamiljer till yngre även andra bmw förare, helt seriöst!!!!!!!!!!! jämt... | |
| Tror det beror på tillfälligheter. Jag har aldrig märkt någon skillnad oavsätt om jag kör saab, peugeot, eller bmw. | |
|
nä inte att fok vill ligga i asen på en ,men att folk flyttar sig med en gång nu har ja märkt. och det gör ju inget. |
|
|
Jag kan bara hålla med Iskall. När jag skulle till jobbet för några månader sen så körde jag om en volvo som låg och fiskörde i 85-90. Direkt efter att jag hade kört om så blev killen galen och började förfölja mig. Idioten följde efter mig enda till jobbet som ligger helt avsides. /Anders |
|
|
Jag tycker d e tvärtom. När jag kör Polo -87 så ligger dom ca en meter bakom. Dom håller mer avstånd när jag kör BMWn.. En annan sak jag märkt är när jag kör Polo:n så måste dom alltid köra om..vilken hastighet jag än håller. "inte kan man köra efter en Polo",,eller? // M.v.h. Daniel |
|
|
När jag kör i en enfilig korsning och utrymme ges så ägnar jag mig ibland åt spontan filkörning. Detta beteende är helt lagligt och inte ett dugg aggresivt i körsättet. När jag glider fram med min "patinerade" Volvo 440 är allt lugnt. När jag om möjligt ännu försiktigare smyger fram med Zätan tutas det hejvillt och gestikuleras. |
|
|
Det finns mängder av idioter på vägar! Har kört lastbil i över 5 år o det blir bara värre! Låg efter en gammal tant i en gammal VW o väntar på rakan o så kommer det en mupp med en Volvo S nåt där o lägger sig mellan oss. Kommer rakan o vad gör Volvon? Ligger kvar för det är svårare att köra om en personbil än en lastbil med samma hastighet!!! O hur många bilar har jag fått i släppet eller i trailern? Tips för den som har bakslickaren: behåll hastighet eller åka med bromsljus på därefter bromsa lätt. Den bakom kör om direkt. Vägren grejen: kör dom inte om skit i dom men släpp förbi andra om möjligt . Retas med andra lite lätt kan oxå funka men risken är att dom vill ge tillbaka. |
|
|
Var på väg hem från Linköping för ett par veckor sedan. Åkte då i min mors Opel Vectra kombi, när vi är mellan Jönköping och Ullricehamn kommer det en Audi och lägger sig bakom oss. På aktuell vägsträcka finns ingen vägren och det är vajerräcke mellan körbanorna. Kort och gått så finns det inget utrymme att köra om på. Vi håller en hastighet som är lite över aktuell hastighetsbegränsning, Audin lägger sig ett par ynka metrar bakom oss (så pass nära att om jag hade behövt göra en kraftig inbrosmning för t.ex ett djur eller liknande så hade han inte haft en chans att reagera innan han hade parkerat sin bil i bagageutrymmet på Vectran). Jag börjar med att blinka lite lätt med dimbakljuset, när inte det ger något resultat gör jag en lätt bromsning för att tända bromsljusen. Ingen reaktion... Gör en hårdare inbromsning, och nu är Audin väldigt nära att köra in i oss, efter det låg han väldigt långt bak. Vad vill man ha ut av att ligga så nära och köra mer än lite spänning i livet kanske? Jag körde redan över hastighetsbegränsningen och tänker inte överskrida den ännu mer för att han vill köra fort, och det finns inget utrymme jag kan ge honom så att han kan köra om... |
|
| åkte med min kompis idag då det kom en "tok kärring" om man får säga så? i över 80 blås på 50 väg, historien var så att vi låg i lång kö då en kvinna såg sin chans att köra om alla andra bilister genom att gena runt allihopa och hamna i en T korsning där det är högerregeln, saken var den att vi nu låg mitt i korsningen i kö då hon kommer i full fart mot oss från höger och tvärnitar precis mot oss, hennes signalhorn ljuder och hon gestikulerar som ja vet inte vad!!!, så vi gestikulerar tillbaka att "lägg av vi står ju fan mitt i korsningen tok kärring och sluta tuta du kör som en kratta!!!!"... då jag dirigerar min kompis att fortsätta framåt tar kvinnan för sig igen och lägger sig på signalhornet och kör mot oss och stannar 1 cm ifrån oss då hon inser att hon inte kan köra igenom oss varvar hon motorn och gestikulerar mera, började bli riktigt jobbigt så alla gestikulerar och ryter att hon är väck!, varför kan vissa inte lära sig att även om man har företräde i trafiken kan man inte ta för sig hur som helst, att det inte ALLTID handlar om vem som har rätt eller fel att det finns mera i trafiken än sig själv!!! | |
|
Ojojoj.. hur många trådar finns det inte om avstånden :-) Håller med Er tillfullo, gott om idioter i trafiken. |
|
|
För ett par månader sen körde min flickvän hennes Polo-87 runt 16-tiden på eftermiddagen. Jag åkte med. Vi åker på en 70-väg och håller oxå 70km/h.. inte mer. Bakom oss lägger sig en Saab 9000, med nån gubbe i. Han håller sig riktigt nära. Som Micke_GBG skrev innan så hade denna saaben oxå legat i baksätet om vi behövt tvärbromsa. Inte kul heller att få skador själva om något skulle hända. Sa åt min flickvän att blinka lite med bromsljuset för att han kanske skulle öka avståndet lite.. men icke.. nu blev jag rätt så irriterad kan man lugnt säga. Saaben ligger fortf. och nosar bakom.. ber då min flickvän sakta ner lite... saktare och saktare..då blev han nog själv irriterad och surar förbi så nära att han nästan slog i vår backspegel... då blev de för mycket för mig... kommer fram några 100 meter och det är rött i en korsning. Ser då att han står några bilar framför oss.. jag flyger ut ur bilen och fram till hans bil. Drar i handtaget men han har låst bilen. Ber honom att öppna vilket han självklart inte gör.. då tar han fram sin mobil och låtsas att han ringer polisen... sen blir de grönt och han kör iväg. Hade jag fått tag i honom så hade jag dragit ut honom ur bilen.. sen hade nog mitt handlade berott på vad han hade sagt/gjort.. kalla mig idiot eller vad ni vill :P för nån månad sen.. på samma väg faktiskt så kommer vi i Polon igen. Detta var dock på kvällen. Denna gången kör jag. Bakom oss lägger sig en tjej riktigt nära oxå. Jag saktar ner lite.. men hon ökar inte avståndet.. Saktar då ner tills att jag står helt stilla... o hon stannar bakom. Står nog stilla ungefär 10-15 sekunder innan jag långsamt ökar farten igen... Detta pack ligger då fortf. lika nära.. Man skulle haft en bil med dragkrok.. då hade det nog varit bud på att jag nog stannat och sen backat in i fronten på hennes bil. Nog svårt för henne att bevisa att jag backat och att hon inte legat för nära och att jag bromsat hastigt. // M.v.h. Daniel |
|
|
Känner verkligen igen mig, igår eftermiddag när jag var på väg ut mot Lidingö. Ligger på Valhallavägen, kör då om en Merca vito (!) strax efter stadion.. Han var ju bara tvungen att gasa på ännu mer efter jag kört om, (2 filig väg där alltså). Man liksom märker att han börjar smått försöka haka på? jag höjer då hastigheten lite till, då det är väldigt störande med folk som ska pressa precis bakom. Men han försöker verkligen bara fortsätta att hänga på, vad är meningen. Sånt här händer endå ganska ofta, otroligt störande tycker jag. Dom kanske försöker slipstreama en? :) Jag känner väl till detta fenomen. Sen tror jag iofs inte att det har så mycket med bilmärke att göra, tror som sagt det är tillfälligheter, men irriterande är det. |
|
|
Samma irriterande beteende förekommer på motorväg med vajerräcken (2+1). När vägen går från två till en fil så brukar de som inte han köra om innan lägga sig nån meter bakom och pressa, detta nästan oavsett märke och hastighet på framförvarande bil. |
|
|
Visst är det irriterande med folk som ligger väldigt nära men att gå ut o börja försöka göra upp på öppen gata känns kanske ännu larvigare... Att börja gubbromsa framför kan ju också vara helt j-a livsfarligt, det är ju nästan så man tigger om att få lite pappersexercis med försäkringbolagen lång tid framöver.. Bättre är väl att hålla undan så folk kommer fram istället, det är så mycket idioter som ligger och trycker i omkörningsfil utan att flytta på sig bara för att dom vägrar släppa förbi folk, ut o kolla fenomenet på E4:an. Fyrfiligt med långa köer i de bägge vänsterfilerna. Med detta har jag inte sagt att alla ovan i deras situationer har gjort några fel utan kan bara tycka rent generellt att folk inte har vett att flytta på sig. |
|
|
Varför inte bara bita sig i läppen å vänta tills mupparna kört förbi?!?!?!? Låtsaspoliser i trafiken är det värsta jag vet!!! Finns inget värre när framförvarande bil bestämmer att jag gör fel i trafiken... Å kom inte med ursäkten att det är farligt att ligga så nära, bromsar ni å bilen bakom kör in i arslet på er så kostar det honom självrisken och er en whiplash skada i resten av livet! 2000kr eller livslångt lidande? Nä, gasa på å öka avståndet istället! // Erik |
|
|
*väntar på att bli halshuggen nu* // Erik |
|
|
Det händer att jag kör ut på väggrenen för att släppa förbi folk som ligger nära, och vad händer? Jo dom ligger kvar bakom! En annan irriterande situation är när man ligger bakom en bil och man inser att det är omöjligt att köra om, så man släpper av på gasen tills man får ett säkert avstånd och väntar på en omkörningsmöjlighet. Då kommer någon annan j*vel och klämmer in sig framför! Detta brukar leda till att man ger upp och minskar avståndet till framförvarande fordon istället. /Anders |
|
| Köp inte en Imolaröd M-paketad BMW om ni vill vara ifred i trafiken säger jag bara... | |
|
Heinz_Keller Jag gjorde som du så varmt rekommenderade, det slutade med 2000kr i böter och 3månaders indraget körkort. Jag fick en saab 9-3 (inte en enda lampa tänd i fronten) bakom mig när jag åkte hoj, ca 3m bakom mig. Så jag går åt sidan så denna kan köra om,, nej. Det gör den inte. Så jag bromsar lite,, nej, kör inte om. Så jag ökar farten, det gör den oxå, fortfarande 3m. Så då åkar jag ännu mer, och bilen hänger inte med, bra. Då när jag kommer till ett mindre samhälle och bromsar ner till 50, då är bilfan där igen, 3m bakom. Tröttnar på denna, så när jag kört genom byn och kommer till 70 så växlar jag ner o vrider på,,, tar ungerfär 1-2sekunder sedan blinkar en ful blå lampa på taket på bilfan. Det var alltså en civilpolis som proviserade fram en del skit,, blev väldigt missnöjd på deras beteende. Så jag tycker att man går åt sidan om någon vill om, och jag tycker man INTE har någon skyldighet att själva köra för fort (MEN håll fan inte får låg hastighet, det blir man trött på). Och dem som på 2+1 vägar med vajjerräcka, VARFÖR köra 110 på dubbelfilerna men bromsa ner till 80 när det bli enkelfil?! |
|
|
Får man en riktig "rxvslickare" bakom sig brukar jag använda mig av vindrutespolningen/lyktsponingen så att även de får sig en ordentlig vattendusch på rutan...det brukar räcka för att de skall tröttna och antingen köra om eller öka avståndet! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Heinz Keller: Varför ska jag ta 2000 kr i böter och ett indraget körkort (vilket skulle göra att jag inte skulle kunna ta mig till och från jobbet annat än med taxi) istället för att låta personen inse att den ligger för nära och öka sitt avstånd? Om det är en väg det det inte går att köra om, ska jag då öka min hastighet och lägga mig i röven på framförvarande bilar och utsätta dem för risken att få en eventuell whiplashskada? Dessutom kommer man ju med högsta sannolikhet fortfarande ha bilen bakom kvar i röven även om man ökar hastigheten ännu mer. Eller ska man köra genom framförvarande bilar, eller hur menar du? Det finns en anledning till att hastighetsbegränsningen finns där... Den erfarenhet jag har av "rövslickare" är att de ligger kvar i röven tills de har möjlighet att köra om, ofta kör de int eom då heller... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.