AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.520

6250 varv på femman...

Sida 1 av 2
hastighetsmätaren på 230 km/h, någon som har koll på hur fort det kan ha gått i verkligheten. Rödmarkeringen börjar där så jag ville inte pressa mer.

/Fredrik
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
jag vet inte hur den egentliga hastigheten är för dig där...

men när jag körde hem min 3.0'a från tyskland så hade jag gps samtidigt och när jag låg 245 på mätare så gick det 239 enligt gps'en.

Så hastighetsmätaren visar typ bara 5km/h fel i såpass hög hastighet... trodde det skulle vara mer skillnad faktiskt!

/Magnus
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Din -97'a ska ju inte gå mer än 218 enligt modellguiden så det kanske skiljer mer än 5km/h för dig enligt mätare och verklighet då...
/M
Min bil är inte original i motorn så den bör göra mer än 218. Har inte gjort några mätningar ännu, men gissar på 220 - 230 Hk. Körde idag förbi en mätstation som på en stor display visar din hastighet, diffade en kilometer mot min hastighetsmätare. Men detta var i 50 knyck, det brukar väl bli större differans ju fortare det går, eller var det på vajerns tid.

Hittade en räknare, men hittar inga uppgifter om utväxling i bakaxel och växellåda.

/Fredrik
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Alla hastighetsmätare på modernare bilar är kalibrerade att visa lite för mkt. Detta för att de aldrig skall visa för lite (lagkrav). Bara en sån sak som för lite/för mkt luft i däcken gör att mätaren inte visar korrekta värden. Och trycket ändras ju även med temperaturen osv...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vad lite jag saknar min gamla 2,8a när varvspärren kommer 1500 varv för tidigt. :-)

Bilar under 300hk = nej tack!!
/Caspar
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
BMW 325/328 har väl 1,00 på 5:an och 3,15 i slutväxel. Borde inte Z3 2,8 ha samma?
Vet inte, det är stor skillnad på varvtalet vid viss hastighet på min bil och pappas 528. Tror nästan Z3'an är lägre växlad än en 3 serie oxå. (Bättre accs. mindre toppfart)

/Fredrik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad har du för hjul på (däckstorlek/profil) ?
225/40 R18 fram och 265/35 R18 bak, skall bli nästintill exakt samma rullomkrets som original 17" hjul.

/Fredrik
Räknade för skojs skull ut hastigheten vid 6250 varv med de utväxlingsförhållande som LexCom anger, hastigheten blir då 240,375 km/h vilket jag ju hade varit ruskigt nöjd med, men jag tror som sagt att Z3'an är lägre utväxlad.

/Fredrik
Förresten Z3 Magnus, kommer du ihåg ungefär vilket varvtal du hade vid 239 km/h, utväxlingen skiljer nog inget mellan en 2.8'a och en 3.0'a.

/Fredrik
Jo minsann, enligt fantasycars.com har en Z3 2.8 de utväxlingsförhållanden som LexCom skriver.
Transmission
Type 5-Speed Manual
Final Drive 3.15:1
1st Gear Ratio 4.21:1
2nd Gear Ratio 2.49:1
3rd Gear Ratio 1.66:1
4th Gear Ratio 1.24:1
5th Gear Ratio 1.00:1

Vilket enligt autopowers räknare skulle innebära en hastighet på 240 blås vid 6250 rpm, f*n vad stolt jag blir.

/Fredrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
218 km/h för en Zäta med 2.8 liters motor verkar sjukt lite om den inte är galet utväxlad för max acc! Ingen som provat med gps? 240 blås verkar inte alls vara en omöjlig mätarfart, jag har kört 255 på autobahn med en chippad 325:a e36 på varvspärren (ner genom halva rödmarkeringen) tog iofs en halv evighet att komma dit...

Ingen som maxat sin Zäta och filmat?
Jag har kört min M tills spärren slår i vid ca 260 på mätaren och då ligger man nära varvstoppen. Ska försöka plocka fram kameran när jag kör till Bremen om några veckor =)

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Bara att gratulera! Kellners vill ha 2990euro för att få upp en 2,8 i 235km/h men de höjde varvstoppen till 6900..

"K.sport Motorkit KS 1
for Z 3 2,8l: performance max approx. 26 kW (35 HP); conversion: two K.sport crankshaft, K.sport rear silencer , modified ECU ( max. 6900 U/min.), special airfilter, 0-100 kph in 6,7 sec., top speed 235 kph, fitting incl.. 1100036106 E € 2.990,-"

Kanske är läge att ta & mäta bakdäcken ;)

Z MMM Coupe
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Anders - Mätarfart som sagt. Men den varvade ut till stoppet. När man tryckte in kopplingen på femman ökade inte varvmätaren ett skit :D

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Anders - (saknar verkligen edit funktion) då är alltså Z3 2.8 utväxlad annorlunda än 325-328 eller? för det verkar vara en setup för acc. Är det inte jobbigt att ligga och kryssa i 200 på autobahn med det där varvet?
Iofs ligger M:en också sjukt högt på varvet i de hastigheterna...

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Jag önskar jag visste exakt vad som är gjort med min motor, det är förra ägaren i Tyskland som står för trimmningen. Firman som importerade pratade om att kamaxlarna var bytta på den, så det kan vara något i stil med Kellners kitet. Jag har dock inget speciellt luftfilter, däremot ett riktigt avgassystem inkl. katalysator. Har aldrig dragit den över rödmarkeringen, så jag vet inte om varvtalsstoppet är flyttat, jag tycker den kommer bättre om jag skickar i en ny växel vid 5.500 varv än om jag drar den längre.

Fast just nu går den inte alls, typisk 2.8'a åkomma. Glapp i vevaxelpulsgivaren. Blir förhoppningsvis bytt under dagen så jag kan hämta bilen ikväll. =)

/Fredrik
An
779
Anders Olsson
"Föregående ägare försäkrade, att de är en Toyota"

(kunde inte låta bli) ;0))

Z MMM Coupe
Enda försäkran jag har var från säljaren på bilfirman i Tyskland som försäkrade att bilen var i mycket fint skick och om jag mot förmodan inte skulle vara nöjd så tog de tillbaka bilen. Jag visste inte ens att bilen var modifierad när jag bestämde mig utan detta upptäcktes först när bilen kom till Sverige. Som tur var kunde importfirman låna en annan Z3'a och plocka över fjädrar/stötdämpare avgassystem och hjul så min bil gick genom reg.besiktningen.

Motormodifieringarna syns ju givetvis inte utanpå utan märks endast när man jämför med en annan 2.8'a.

/Fredrik
An
779
Anders Olsson
Vad har du för fjädrar & stötdämpare samt avgas som inte går igenom regbesiktningen?

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.