|
|
|
|---|---|
| hej jag undrar vad detta beror på vid stoppljus samt vid stopp så ska man köra så är ettans växel svår att få i=( men de går men fan får ju ta i=( är de koppling som är helt slut ??,men koppling funkar bra på de andra växlarna=/ | |
| Bil? | |
| bmw m3-96a=/ | |
|
När du står stilla eller? |
|
| ja ska iväg allså typ vid (rödljus)å (stop) | |
| Låter som slitna synkringar alternativt om dina växellägesförare är feljusterade? | |
|
De är kopplingen som är kass. Den frikopplar inte tillräckligt. De är sånt som inte märks när du kör då bilen är i rullning. De känner du genom att testa var bilen vill börja driva när du står still. förmodligen ganska tidigt när du börjar släppa pedalen. Slitna synkringar på ettans växel har jag aldrig varit med om. Så du kan noga vara lugn de är bara ett kopplinsbyte som behövs. Kopplingen kostar ca 3-3500 kr. Sen plus bytet om du inte gör de själv. |
|
|
Börja med att lufta kopplingens hydraulik! Luftnippeln sitter på vänster sida om växellådan, där slavcylindern sitter - fungerar på samma sätt som vid bromsluftning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag tackar för hjälpen finns de någon sida där man kan se hur man går tillväga=)ej så händig men vill gärna lära mig=) | |
|
Du kan inte missa slavcylindern. Den sitter på vänstra sidan av växellådan. Där går en slang till den och i närheten av slangen sitter luftnippeln. Ser ut som en luftnippel på ett bromsok. Tag en polare till hjälp som sitter inne i bilen. Lossa nippeln litegrann typ ett halvt varv till att börja med. Be din polare trampa sakta på pedalen och de kommer att börja rinna bromsvätska. Se till att spänna nippeln innan han släpper pedalen annars finns de risk för att ni får in luft i stället. Kommer de ren vätska ur nippeln så har du ingen luft. Bara att byta koppling. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.