AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.985

Har fixat riktig lågnivå ur E39 business radion samt "RDS professional" radion.

se
661
seb_540
328i M F30
Hej, om det är någon som är intresserad så har jag med utgångspunkt från Folkes mektips om hur man löder på lågnivåutgångar från en Philips radio gjort dito med Beckers modeller. De jag testat är en navi business radio från E39 1999, "BM 24" samt en RDS Professional från 1998 som satt i min förra E36 (båda har samma layout på kortet). Kan ju tyvärr inte posta bilder i tråden, men den som vill kan maila mig så sckickar jag en bild med lödpunkterna. Klart trevlig att förbigå distorsionen i radions inbyggda steg, denna bör vara ganska hög inte minst med tanke på att det är bryggkopplat. Lågnivån ger ca 0.7volt ut.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det ser ut som om du tagit signalen från mitten benet på transistorerna till inbyggda förstärkaren , stämmer det? Öppnade min BM24 förut och kollade med hjälp av Folkes lågnivå tips till Philips business cd men hittade inte någon likhet , hur listade du ut vart signalen fanns?
se
661
seb_540
328i M F30
Hej, i ärlighetens namn vet jag inte vilket ben det är, då slutstegsdelen på BM24 har ytterligare en täckplåt över komponenterna som jag inte fick loss. Vad jag gjorde är att mäta mig fram med voltmätaren - allt som låg under 4 volt fick sen en åktur genom ett slutsteg + högtalare. Så småningom hittade jag rätt, men inget jag skulle rekomendera för högtalare som man bryr sig om, och steg som inte slår av vid överlast.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Använde du samma typ av kondensator som i Folkes tips? Frågan är om dessa är de optimala eller om ett annat värde eller typ av konding skulle ge ännu bättre kvalitet på signalen? Folke kanske har svaret?
se
661
seb_540
328i M F30
Mina kondingar var liknande, dvs 16v - men 2.2uF (ELFA nr 67-763-14 ). Vet inte heller om det kan påverka ljudkvaliteten, som sagt - Folke kanske vet?
Bra att du lyckades hitta lämplig signal iaf.
Säkert finns det kondensatorer som är bättre men inga som får plats under plåten. Alternativt kan man dra ut trådar och montera allt på ett litet kort utanför, polypropylen istf tantalkondingar är säkert bättre men jag tror inte öronen hör skillnad, möjligen mätinstrument. Var med om en djupdykning i kondensatorvärlden för många år sen, det mynnade inte ut i nåt värdefullt eller nytt då iaf.
Värdet är inte alls kritiskt så länge man inte går för lågt, min 1uF skulle jag välja, kanske det blir en liten basavskärning annars, beroende på lastens impedans osv.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Går det inte lika bra att dra ut 4X0.75mm kablar för signal+ och en gemensam jordpunkt och sedan löda på kondingarna och rca honor?
Har kollat på följande kondensatorer med värde 1uF: Länk och Länk och Länk vilken torde vara bästa val? Det är alltså ingen fördel med ett högre värde på kondingen än 1uF men det skadar inte heller?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som ni förstår vill jag verkligen vara säker på att jag får ut bästa möjliga signal/ljud ur radion men är dålig på det här med kondingar hit och dit osv ;)
1uf av dessa modeller blir säkert kanon, lite stora till formatet bara men på ett yttre kort går det bra, som jag skrev tidigare. 0,75 är lite väl grovt, det räcker gott med t.ex 0,25 eller AWG24 som grovlek på kabeln.
Lite overkill kanske det blir med high-end kondingar här eftersom det med säkerhet sitter flera "normala" i signalvägarna både tidigare och senare i huvudenhet och slutsteg, men nån skada gör de ju inte heller.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
OK, men det är alltså inget problem/nackdel med mina 2.2uF kondingar? Var det minsta värde jag kunde hitta som verkade passa in under plåten...
Inga problem alls.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey , köper nog både high-end kondingar och tantalkondingar så får jag se hur jag gör sedan , det skall bli intressant att se om det blir någon markant ljudförbättring när man kopplar förbi det interna steget i radion.
Hej seb, kanonbra gjort!
hmm... känns litet pinsamt att fråga, men jag kan verkligen inte hitta din mailadress någonstans, så...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
ziggy: Du har mail
se
661
seb_540
328i M F30
ziggy, lycka till med moddningen!
godnatt, och tack för det killar!
p.s.
det första man blir blind på är ögonen...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Funkade mkt bra seb men kan säga att inbyggda steget inte förvränger signalen speciellt mkt utan det är nog mest hög/lågnivå adaptrarna ute på marknaden som gör det , gör man som jag hade förut dvs löder på rca kontakter direkt på högt kablarna och sedan kör igenom en isolator av hög kvalitet så hörs ingen större skillnad , det går också bra att mata en audiocontroll eq eller delningsfilter direkt med sådan lösning.Blev du inte tvungen att gaina ditt steg ganska mkt? för det är väldigt svag signal på lågnivån.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tog också lite bilder så om någon är intresserad så skicka mig er mail så kommer foton.
se
661
seb_540
328i M F30
Jodå, fick gaina en del - men det var inget större problem med signalnivån då mitt gamla hifonics europa steg har en omkopplare mellan "hög" lågnivå signal och "låg" lågnivå signal (tror spannet är 0.25v-7v eller nåt sånt). Stämmer nog att det inbyggda steget inte förvränger så mycket på låga volymer, men om man krämar på litet så distar det nog en del.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jo fast man varken spelar eller ställer ginen då volymen är uppdragen såpass att det distar så det gör inget , men vill man ha maximal ljudkvalitet då är det lödning som gäller samt att man nästan bör ha en linedriver om man inte har ett steg som klarar mkt låg insignal för annars riskerar man vinande ljud i högtalarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.