AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
751

Växellåds ljud ibland från E46

Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
När jag växlar ner lite snabbt för o göra omkörning eller nåt och man börjar gasa lite innan kopplingen har kommit up helt hörs det ett ljud, hör inte riktigt varifrån det kommer. Kan det va från växel lådan eller är det insugsljud från motorn när den varvar upp? Man har ju hört mycke om skrapande växellådor, men jag har alldrig haft eller åkt nån bil med det problemet, så jag vet inte hur det låter då...
En annan sak är att när man lägger ur 5:an brukar växelspaken stanna under 5:ans växel, ej fjädra tillbaka till mittenläget. Är det normalt? 328ci-00
pl
18
play_nice
BMW 330Ci -01
Kan du beskriva hur ljudet låter? Angående växelspaksproblemet så är detta ett kännt problem och finns beskrivet i BMW's service system (TIS). Felet beror på en kärvande bussning inuti lådan.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
ljudet låter lite som insugsludet gjorde på min gamla bil (crx med öppet filter) om man varvade up snabbt. Men på min BMW har jag inget sportluft filter... lite svårt att beskriva ljudet.

Är den kärvande bussningnen nåt att va orolig över?
Tydligen ett vanligt fenomen som även jag lider av.

Länk
Länk

prova att söka lite

/Thomas
pl
18
play_nice
BMW 330Ci -01
Angående bussningen så är detta mer ett "skönhetsfel". I TIS:en står det att BMW själva bara åtgärdar felet på bilar med garanti om kunden klagar. Dvs. jag tror att det är många som kör runt med detta fel utan att veta om det, då det funnits på bilar från -97 till -03 (då lådorna fick bättre bussningar). Men blir det värre skulle jag nog kollat upp det.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Ok, tack. Då verkar det som jag inte behöver oroa mig då. Ljudet är precis som beskrivet i dom 2 länkarna från tussipupp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.