AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
494

Kicker ZR 1000

har ett kicker ZR1000. denna serien är gjord för att spela bäst i bryggat 4ohm.

Lämnar:
1000W 4ohm mono
700W 2ohm mono
2*500W 2ohm stereo

jag har 2 rockfordbasar 15" HX2.
frågan är ju om jag ska köra dom i 2ohm stereo eller 4ohm bryggat? vilket blir bäst?

effektmässigt så bär väl steget lämna exakt lite mycket oavsett?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Vad du har att välja på är 2 eller 8ohm i mono eller 2x4ohm i stereo.

Alternativ 2ohm bryggat (700W) skulle jag inte rekomendera då steget inte verkar leverera ström ordentligt.

Alternativ 8ohm bryggat (>500W) kan vara ett alternativ eftersom det påverkar dämpfaktorn positivt. Du får en mer väldefinierad bas.

2x4ohm är direkt jämförbart med 1x8. Sedan är det en smaksak om du väljer att köra bryggat eller stereo.

Mulle
med 2 eller 8 ohm bryggat menar jag elementen serie eller parallell kopplade.

Glömde ett alternativ; ett element och 1000W bryggat. skulle jag kört och sparat halva lådvolymen. Fast du hade kanske tänkt att montera dom kon mot kon och sparat hälften av volymen jämfört med ett element?

Mulle
du räknar fel, högtalarna har dobbla 4ohm spolar, kan alltså köra
1ohm mono
2ohm stereo
4ohm mono
8och stereo

snackade med han jag köpte det av han rekomenderade 4ohm mono, lämnar ca 1200-1400 där. jag har till och med papper på att det är uppmätt till 1208W eller nått sånt.

Tror att det rent reoretiskt ska finnas nån fördel med att låta varje kanal driva varsin bas. Men kan inte förklara varför.
(kanske för att kanalerna inte har exakt samma gain?)

Om inte annat får man ju dubbla kabelarean i stereo drift..

Sen blir det ju snyggare på steget då alla anslutningar är upptagna.
jo, det känns som att musikaliskt så blir det bättre med en kanal till varje bas.

men jag ska prova båda när jag har byggt låda.

om det är snyggt spelar ingen roll, är ändå kåpor på steget så inga kablar finns synliga.

jaha, ja. dubbla spolar. Vad hände med 1x16 ohm? :-)

Fördelen med att köra med separata steg är att man eliminerar individuella skillnader mellan elementen.

Från ett element till ett annat kan resonansfrekvenser variera något, och egenskaperna påverkas även av temperaturskillnader. Att ha två talspolar på samma element är dock bättre än att köra två helt separata element eftersom man då delar mekanik och temperatur.

Hursom helst blir effekten av detta att man kan få snedbelastning på elementen. Prova tex med att koppla två glödlampor i serie på 220V. Man får då ofta att dom alternerar i att lysa starkast.

Högtalarnas dynamiska egenskaper påverkar således varandra vid seriekoppling.

Parallell koppling är inte alls lika farlett.

Mulle
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
koppla det i 4ohm mono. o se till att du har rejält med ström (extrabatteri o konding e att föredra) se sedan till att köra med strömkablar modell GROVA!! likaså högtalarkabel modell grov (kan använda typ 8kvadrat strömkabel, det går utmärkt) för det steget inte bara kräver ström, det ger bra med ström också =)

mvh Danne

390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen'
Länk
jag använder 33mm och 25mm kabel överallt.

dubbla kondingar 1F och 1,5F

Batteriet sitter ju relativt nära steget, men kanske borde ha ett extra ändå, funderar även på att bygga på med en extra generator på 100A.

Hejsan danne..

Jag bara undrar om du satte in en större generator i bilen än om orginalen räckte till zr1000 steget.

/ Lars
den räcker nog bra, jag har dubbla kondingar, men det är ju ganska stort batteri i dieslarna, men ett extra bak vid steget skulle ju inte skada.

dock kör jag endast kicker steget nu, har ett class a steg som väntar, och dom drar ju ganska mycket ström... får se hur det blir

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.