|
|
|
|---|---|
|
Min nyligen införskaffade 525iA touring av årsmodell 2001 läcker soppa som tusan. Problemet upptäcktes när jag tankade i rejält med soppa igår. Fick dock förklarat för mej av mekanikern på macken där detta hände att det är ett vanligt förekommande fel på E39orna. Det han sa var att tanken är delad i två delar och mellan dom sitter ett metallrör som tydligen skall fördela soppan mellan tankarna som är i plast. Han sa att det berodde på att detta rör var sönderrostat utan att ens titta under bilen. Har någon annan här råkat ut för samma problem? Jag blev helt chockad, trodde inte sånt här skulle kunna hända på ett premiummärkte som BMW. Speciellt inte eftersom bilen är jättefräsch i underredet i övrigt. Som väl var så köpte jag bilen på firma och då borde väl någon slags garanti ta detta... Men blev ändå väldigt besviken... Hoppas verkligen jag får hjälp med detta snabbt. Mvh Oscar | |
| Ingen som stött på problemet? | |
|
Har inte hört nåt om ett rör mellan separata tankar. Däremot är tanken formpressad i plast och har en knepig form för att passa in mellan balkar osv i bilen. Många bilar har samma system och tanken är pga formen delad i två halvor med separata givare för tankmätaren osv, men det är fortfarande en tank. Jag tror ev. läckage kan komma från anslutningsröret mellan påfyllningen och ner till tanken. FP |
|
|
Jag har samma problem .När jag tankar över 30 liter kommer det bensin på ovansidan av tanken och höger sida. Kollade under bilen och började lossa tanken men gav upp då kardan och avgasrör ligger under. Tankar 30 liter t.vNågon som vet hur man demonterar tanken? |
|
|
Här är bild på typisk tank i E39 Länk Som synes inget rör, tanken är i ett stycke. Dock mycket runt omkring, kolfilter, avluftning osv. FP |
|
| Problemet löst! Läs min blogg om ni är intresserade av vad problemet var... | |
|
Vilken packning och var sitter den? På vilken sida och hur gjorde du? |
|
| Om du lyfter bort baksätet. På högersida och så lyfter du loss gummikransen där så ser du vart jag menar. Rätt uppenbart att problemet låg där eftersom det samlades stora delar bensin i den fördjupningen du hittar där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.