AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
889

Fylla AC på en E34 årsm -93

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej, antar att mitt system borde vara R14? Går det att fylla själv? Eller måste man lämna in på verkstad? om man nu kan fylla själv hur gör man och vart köper man medlet?

Tack på förhand!

Beemer, a way of life.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Skulle inte tro att du har kunskap och tillstånd att fylla själv, R12 menar du kanske. Leta efter etikett med R134a i motorrummet och/eller åk in till Kylexpert i Gamlestan, de är bra.

Köldmedium säljs bara i fackhandel.
Juhas 530i
Går det överhuvutaget att fylla AC? Är inte det ett slutet system med hårt tryck. Således borde inte gasen försvinna ur systemet tills man fått en läcka nånstans. Och då får man åtgärda läckan innan man fyller, vilket blir betydligt dyrare.

Mvh
Juha
320-325
nej ett läckage på 5% per år är normalt p.g.a att det är remdriven kompressor och den tätningen läcker. helt normalt. alltså en ac tappar sin kylförmåga med åren.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
320-325
och ja menar att det går att fylla på .. men ibland måste dom testa systemet innan och då suga ur all gammal gas eller vad det är. sen prov trycka sen fylla på nytt. detta är den infon jag har samlat på mej. rätta mej gärna om jag har fel. mvh

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Helt rätt 325, dock börjar systemen bli bättre o bättre, biltillverkarna uppskattar ca. ett 5%-igt (ber. på fyllmängd, typ av tätningar mm) läckage. Dock har det visat sig de senaste 10 åren att vissa system läcker mycket lite. Har ett system blivit helt tomt, så måste bl. a. torkflaskan bytas, den förbrukas på 10min vid exponering mot atmosfär. Vidare bör systemet vakumsugas för att få ut ev. luft, som innehåller vatten. Osv.

Detta har varit uppe miljarder gånger här, bara sök trådar.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ett annat tips, man kan provfylla med t. ex. kvävgas och sedan läcksöka med läckspray.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Sök sök sök, tror jag svarat på snart 1000trådar med liknande frågor

Systemet går att fylla, och det är vanligt med läckage på kompressorns axeltätning.

Du kan inte fylla själv, för det första bör man veta vad man gör, sen krävs en del utrustning, och är det mer än bara fyllning så krävs ännu mer utrustning, och den är dyr.

//Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
R12 får inte fyllas längre, det är konvertering till R134 som gäller om du skulle råka ha R12!

Sök reda på en auktoriserad kylfirma som är godkända för att arbeta med mobila kylsystem så hjälper de dig.

Ibland räcker det att fylla, men inte sällan är det ett läckage någonstans i systemet när äldre bilar börjar krångla. Har systemet varit trycklöst "måste" man vakumsuga det (efter lagningen) och byta torkfilter innan man fyller det igen.

Om det gäller en bil där säljaren hävdat "det räcker att fylla AC:n", kan du nog iskallt räkna med reparationer på 10000 kr eller mer, allt som är billigare än så är ren bonus...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.