AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
861

Fundering kring motorbroms E32 M70

Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Ja som rubriken lyder. Har ägt och kört inte massa, men många olika E32 med allt från 730 till B12 utförande. Nu till saken. Det är så att den 750 IAL Highline som jag äger har en jämförelsevis enorm motorbroms mot de andra...? Hur kommer sig detta, då det väl är automaten som styr detta.

Det är alls inga problem med lådan den växlar mjukt men utan tvekan precis som den ska. Är det fler som uppmärksammat det här då jag aldrig sett trådar om det här på forumet???
Min låda gör sådär ibland, att den "fastnar" i en växel och inte växlar upp förrän på rätt höga varv, och samtidigt motorbromsar mycket.
Det var nån mer som hade upplevt detta här på forumet.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Iwarsson:

HDC:n kanske? Hill Descent Control, som många 750 har...Jag hade det i min förra V12:a, o det bromsar rätt bra...Alpkörning...hehe.

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hur vet man om man har HDC?

/Mats J
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Det står i utrustningslistan, som man har i bilen, under ett av sätena...har man den inte kvar, så går man till BMW o begär ut en ny sådan :-) Jag kan säga att HDC var dock VÄLDIGT vanligt!

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Här är min lista:
Länk
Det verkar inte finnas med. Om man hade haft det, hade det suttit någon extra strömbrytare då?
/Mats J
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Ops här har man missat lite, vart och festat...

Koop: nej det är inga problem med växlingarna alls, vad jag menade var att när jag släpper gasen så är det ovanligt stark motorbroms.

Kraftwerk: ja det kan det ju vara, har dock ingen lust att riva ur elbaksätet nu när allt funkar (iofs har jag blivit j*vligt snabb på det med tiden...) för att kolla "lappen"

Skulle också som Mats J vilja veta om det finns någon slags knapp för det hela eller om det är ett "passivt" system, men det antar jag att det är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.