|
|
|
|---|---|
|
så var det snart dags att besikta min turboförsedda 535:a för första gången. funderar på vad besiktningsmännen säger när de ser turbon som sitter där. motorn i övrigt ser helt original ut och tryckrör, ic och allt är bortplockat. alltså bara själva turbon som finns kvar , sitter ganska undangömt men syns ju om man letar efter den!:) så vad händer? blir det reg.besiktning eller vanlig ombesiktning? förut när jag hade synligt trim på en annan bil blev det ombesiktning med anmärkningen: "Ändring: motor, avvikelse mot avgasgodkänt utförande" kan det kanske bli likadant denna gång? | |
|
Kanske en dum fråga men ändå! Varför tar du inte bort turbon också. Kan väl inte vara alltför svårt att sätta dit original grenrör och avgassystem!? När jag på 70-talet hade en SAAB 99 (egenbyggd turbomatning. 0-150 på 13 sek) tog det mig mindre än en timme att bygga tillbaks den till "helt" standard (förutom att den fortfarande hade sänkt komp). Fast då hade jag ju inte IC och en massa annat "onödigt"! Av vad jag har läst i andra trådar så skall bilen i princip godkännas (om den inte är helbilsgodkänd) om inte turbon ökar effekten. Dock kan man nog inte vara helt säker för i vissa situationer kan besiktningsmannen själv avgöra vad som skall gälla. Om detta är ett sådant fall vet jag dock ej. Läs också vad vissa SAAB-ägare råkat ut för: Länk Krav på registreringsbesiktning verkar vara en aning bökigt. En SAAB 900 95:a är det också så den kan väl inte ens vara helbilsgodkänd. Där står till och med om en kille som efter krav på registreringsbesiktning sålde bilen i delar! I övrigt gäller som vanligt att inte utmana besiktningskillen för mycket varken vad gäller mycket synliga ombyggnader eller hur du bemöter honom/henne! Vid besiktningstillfället befinner du dig i en situation där i princip besiktningsteknikern har hela "makten" och du har absolut inget att säga till om! Agera lämligen därefter! Min erfarenhet av besiktningstekniker är att dom är bra att ha att göra med! Per L |
|
|
Antingen ska det bli föreläggande om registreringsbesiktning eller ingenting alls. En ändring som gör att bilen inte överensstämmer med registrerade uppgifter ska i princip alltid föranleda föreläggande om registreringsbesiktning, undantagen är demontering/montering av kula eller ändrat antal passagerare, men bara då ägaren avser att återställa bilen till registrerat utförande. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tackar för bra och givande svar! jo det enda som behövs nu är ju att byta grenrör så är den i stort sett original sen men det var mest för att jag var nyfiken på vad som händer om man skulle åka dit på det. jag snappade upp ett sycke från saabsidan som jag tyckte lät intressant: "Bilprovningen har fått en tilläggstolkning av avgasreglerna som gäller motorbyte i bilar av årsmodell 1976-88. Ändringen gäller de fall där man vill byta till en annan motor utan katalysator - tidigare var det krav på intyg om överensstämmelse med avgascertifierat utförande från motorns tillverkare/generalagent, men numera räcker det med intyg från märkesverkstad. Det kan vara lättare att få en verkstad att hjälpa till, än att få Volvos huvudkontor att ställa upp... Ett exempel på bygge som nu blir mycket enklare är att montera en 740 turbomotor utan kat (från, säg en 740 Turbo -86) i en 240 från 1982. Nu räcker det att en auktoriserad Volvoverkstad kollar att 740-motorn är monterad med all avgasrening den ska ha, i 240'n, och skriver ett intyg. " är detta bara skitsnack eller ligger det nåt i det? innebär det inte att jag kan åka till märkesverkstad och få min 745-turbomotor avgascertifierad och på så sätt få den godkänd för min 535-88? |
|
|
jonaz_6: Är inte motorn på något vis ändrad är den avgascertifierad, det är alla standardmotorer. Vad som behövs är ett intyg på att motorn är i sitt ursprungliga utförande. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ok! men som jag fattade det citerade stycket så skulle man kunna åka till någon märkesverkstad och låta dom kolla upp så att motorn är i sitt ursprungliga utförande och skriva intyg på detta? det är väl detta intyg som BMW bara fått lämna ut förut och som därför satt käppar i hjulen för alla som vill byta motor? |
|
|
jonaz_6: Detta är inga nyheter, så har det alltid varit såvitt jag vet. Denna typen av intyg har aldrig varit några problem att få, det intyg BMW vägrar skriva ut är ett intyg på att bilen får ha högre effekt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okej då är jag med! jag som trodde jag hade hittat ett kryphål där!:( då ska jag inte rota mer i detta, har märkt att det är ett väldigt uttjatat ämne och slutsatserna blir alltid att det inte går att få till lagligt... men nu vet jag ju iaf att man riskerar regbesiktning om man försöker besikta med turbo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.