|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en koppling jag tror kommer från takantennen för mobiltelefonen. Den sitter ihop med kabeln till den vanliga bilstereoantennen, men är ej inkopplad idag. Den ser ut exakt så här: Länk OBS! Är ej från min bil (taget från en E39 på BMWtips.com Är det koppling och sladd till mobilantennen och i så fall vad heter den? Finns det någon adapter till en mini-UHF (som sitter på sändaren/mottagaren)? Tacksam för hjälp. //Jonas | |
| Glömde: det är alltså den fyrkantiga L-formade anslutningen som det gäller (nedre pilen) och den är inte inkopplad i något (som på bilden) | |
|
Det är telefonatennen, ser ut som en mini-UHF. Om inte så finns adaptrar hos komradiohandlare eller hos t.ex Elfa. FP |
|
|
Hej, tror inte det är en mini-UHF... Jag har nu tagit några bilder på den för att hjälpa till lite (antennkontakten till radion bredvid som ref): Länk Länk Länk Det ser ut att vara en kontakt av typen SMB-M som ofta verkar användas till GPS-antenner: Länk (nr 3) SMB-M Kabeln är av typen R174 U 50 Ohm. Ser ut som om kontakten skulle kunna passa in i antenningången på en lite äldre mobiltelefon, ni vet den sån där kontakt för extern antenn. Kan det vara så att det är en sådan installation man gjort? //Jonas |
|
| nr 4 skall det vara på sista bilden... | |
|
Fast nu är det inte en likadan kontakt som på första länken, och även en klenare kabel (RG-174 jämfört med RG-58 på första länken). SMB-kontakten används för diversitykretsen på stereon, tillsammans med den vanliga antennkabeln som syns på bilden. Den första länken visar forfarande kabel och kontakt för telefonen, de sista bilderna är kablaget för stereon. Om inte stereon har diversity så hänger denna kabel löst, man får mottagning ändå om än lite sämre och utan möjlighet till diversity osv. Diversity är ett dubbelt antennsystem i bakrutan som switchas in snabbt och omärkligt till stereon beroende på vilken antenn som just för stunden har bästa signalen. FP |
|
|
Aha, tack folke för det klargörandet! Då slipper jag fundera mer på det :) Case closed //Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.