|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. På väg hem från stan igår, så varnade checkcontrol för "låg kylvätske nivå". Jaha, tänkte jag får väl fylla på lite när jag kommer hem......jag kom inte hem. Efter att jag kört ett tag upptäcker jag att tempen steg onormalt högt. Stannade till vid vägkanten direkt och öppnade motorhuven. Såg att det var alldeles fuktigt på och omkring expansionskärlet och att det var fullt med vatten sammlat på has-plåten. Efter lite närmare titt efter att jag hämtat diod-lampan, upptäckte jag att expansionskärlet hade delat på sig i limmningen. Idag skaffade jag ett nytt kärl och åkte till bilen för att montera. Monteringen gick bra (lite bök men inget allvarligt). Började med att hälla på vatten, tänkte att det nog inte var så mycket som läckt ut.......fel! Jag fyllde på med säkert 10 liter rent vatten, hade ingen glykol med mig och tänkte att jag nog skulle kunna ta mig hem....fel igen! Efter en bit så nådde tempen 100 grader, jag stannade bilen direkt och öppnade huven. Lossade lutskruven och det fräste och bubblade lite. Lät bilen stå och promenerade hem. Nu till mina frågor:) 1. Måste man ha i glykol för att bilen inte skall koka? (Antar nästan det). 2. Finns det ngn risk att jag förstört mitt nyinköpta expansionskärl pga. denna överhettning? 3. Nu har jag ju rent vatten i kylarsystemet så det är ordentligt renspolat ialla fall:).....men hur ska jag tömma kylaren så att jag kan fylla på 50% vatten samt 50% glykol? Var sitter tömmningsskruven/ hållet? 4: Vilken sorts glykol bör jag använda, propylenglykol eller vanlig glykol? Har en Ok mack som ligger ganska nära..... 5. Något annat jag bör tänka på när jag sedan fyller på med glykol/vatten? Tacksam för hjälp:) Vh/Kermit (som får bättre kondis nu när jag får gå istället för att åka bil:) | |
|
1:Nej 2:Troligen inte. 3:Längst ned på kylaren förarsida. 4:Vanlig blå. 5:Läs tidigare inlägg om luftning av kylsystemet. |
|
|
Är inte helt säker på att du får ut "allt" vatten genom o bara lossa kylarens dräneringsplugg, men säkerligen det mesta. Man kan ju även lossa den kylslang som sitter lägst så att säga, på så vis bör man få ut större delen av vattnet i blocket, finns även en dräneringsplugg på blocket men det brukar sitta illa till... |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
2. Om kärlet har gått "varmt" så finns risken att du har sabbat nivågivaren eller snarare det membran som sitter i botten. 4. Köp BMWs original Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| En fråga bara, du skriver att tempen nådde hundra grader efter du fyllt på - menar du rödmarkeringen då? För normal arbets temperatur är 110grader, då pekar mätaren kl 12. | |
|
Tack för alla synpunkter:) Det här är vad jag själv har lyckats lista ut. Bmw 540i har en termostat som slår till först när motorn har nåt en arbetstemp på c:a 105-110 grader. Termostaten är markerad 105 till 540 och tex 88 hos 525 (525:ans termostat slår till vid 88-93 grader). Om man bara häller i rent vatten så kommer bilen att koka eller rättare sagt vattnet kommer att koka (vattnets kokpunkt är 100 grader). Vad gör då glykolen för skillnad? Jo, förutom att det är ett frostskydd och ett korrisionsskydd så ökar den kokpunkten till c:a 108 grader OM man har en blandning på 50%vatten 50% glykol. Då Bmw:s motorer dessutom jobbar med ett övertryck på c:a 1 bar, så kommer kokpunkten att höjas till 130 grader. Således drar jag slutsatsen att det till 540:n behövs glykol men att det till en tex. 525 skulle fungera med rent vatten då termostaten slår till vid 88 grader. seb_540: Jag hade aktiverat den digitala visningen (OBD) i checkcontrollen. Jag stannade bilen därför att jag visste att vattnet kokar vid detta gradantal = inte bra:) Min fundering är dock: Vad kan orsaka detta övertryck som får den övre kylslangen att pressas loss med klammer och allt (detta hände för ngr veckor sedan) samt nu igår att expansionskärlet delar sig totalt....? Jag undrar om ett defekt kylarlock kan orsaka detta? Locket ska nämligen reglera trycket om de överstiger 2.0 bar, men är det defekt så kanske trycket byggs upp i den grad att ngt annat går sönder/släpper. Locket ser helt ut men vem vet. Finns det ngn annant som kan orsaka detta fel? Innan och efter den första incidenten så har tempen hållt sig helt normalt trots motorvägskörning samt stadskörning. Jag misstänker därför inte att termostaten är defekt. Fler råd/synpunkter välkommnas:) Vh/ Kermit. (som fick åka kommunalt hem från föräldrarna idag, usch...:( |
|
|
Råd från mig som fd 540ägare för att undvika alla problem i framtiden. Byt termostat, termstathus, nivågivare, vattenpump och packningar samt kylarvätska. Alla är svaga punkter på 540an över 10k mil gärna. Fixar man det då är det ingen risk att den kokar igen. Ring 087110687 han är bäst i stan på BMW. Asken |
|
|
Asken: Jo jag vet att de ovannämda punkterna är svaga på en 540. Dock borde man kanske lägga till kylare också. Tyvärr så kostar allt detta en del och jag blir nog tvungen att byta allteftersom, annars skulle man få byta en hel del bara för att "det kan gå sönder". Min bil har dock inte kokat dvs. tempen har inte överskridits eller vandrat. Dock verkar det ha blivit ngn form av övertryck som inte har kunnat hanteras varpå den övre kylslangen samt expansionskärlet pressats ut/gått sönder. När jag nu idag, eller rättare skrivet igår, fyllde på med bara vatten så hade jag inte räknat med att 540:n jobbar med så hög arbetstemp, varpå vattnet gick upp till 100 grader och resten säger sig självt..... Har tidigare förstått att Perre, på Bil och Motorteknik, är väldigt kunnig men jag har en annan mekaniker som jag brukar anlita. Men tack för synpunkterna dock:) Vh/Kermit. |
|
|
Glömde en sak: nivågivaren har jag tänkt att byta när jag ändå håller på, ganska billig faktisk samt även kylarlocket. Dock så har jag kontrollerat vattenpumpen och den sitter bra och ser fin ut. Har förstått att de senare årsmodellerna av 540:n har en vattenpump med skovlar i metall istället för plast som de tidigare hade. Funderade dock på en sak om expansionskärlets funktion: När kylvätskan når arbetstemp på c:a 110 grader, innebär det att vätskan i expansionskärlet håller samma temperatur? Om inte hur reglerar motorn/kylsystemet att vätskan inte skall vandra vidare in i expansionskärlet? Om man skruvar av locket så kommer det ju vatten, men det kanske enbart beror på övertrycket som skapats. Kan all kylarvätska försvinna ur systemet genom att expansionskärlet släppt i limmningen och blivit otät? Många funderingar men man vill ju öka på kunskapsbanken:) Vh/ Kermit. |
|
|
Kylsystemet jobbar under övertryck (inte bara BMW:s), därför kokar inte vattnet vid 100 grader utan snarare vid lite över 120, som redan nämnts. Detta är en av anledningarna till att så många blir förvånade över att vätskan flödar över och kokar när man öppnar locket vid driftsvarm motor, vilket är helt normalt och enligt fysikens lagar. Glykolen har flera uppgifter förutom frysskydd, den gör att vätskan "väter" lite bättre och därmed överför värme bättre från metallytorna, den funkar även som korrosionsskydd. Det tar några dagar för ny kylvätska, i synnerhet utan glykol, att "gasa av", dvs innan syret försvinner, därför får man lufta lite extra efter nån vecka eller så. Termostater som är märkta 85-95 grader har en sådan placering i systemet att deras öppningstemp stämmer då, andra har 100 grader eller mera, dock ligger den verkliga tempen inne i kylkanalerna lite över, annars skulle ingen förbränningsmotor må bra. Termostatens placering och öppningstemperatur har redan bestämts vid konstruktionen av den aktuella motorn. Man kan sedan bara glida några grader upp/ner genom byte vid extremt avvikande yttertemperaturer. I de flesta nyare BMW är termostaten även elektriskt styrd med en liten värmeplugg, motorstyrningen kan vid behov öppna den osv. FP |
|
|
folke: Aha, det var mycket givande info. Eftersom jag bara har vatten i nu (ingen glykol) så kommer alltså vattnet INTE att koka vid 100 grader, är det rätt uppfattat? Jag antog bara att bilen kokade för att den digitala tempen gick upp till 100 grader, den analoga tempen hade inte nåt "kl:12" så att säga. Vad tror du kan vara orasken till att slangen (vid ett tidigare tillfälle) och nu expansionskärlet trycks isär? Kan ett defekt kylarlock vara en trolig orsak eller är det materialet (plast i slang och expansionskärl) som helt enkelt blivit slitet? Vilken temp har vätskan som är i expansionskärlet när motorn nåt full arbetstemp? Vh/Kermit. |
|
|
Kokpunkten med eller utan glykol skiljer inte så mycket, det är övertrycket som höjer kokpunkten. Defekt kylarlock som inte öppnar vid tänkt övertryck kan vara orsaken men utmattning av plastmaterialet är mest troligt. Det måste till två fel om det är fel på locket, onormalt övertryck skapas inte av locket i sig. Kan inte säga vilken temp det blir ute i kärlet men troligen samma som i resten av systemet. På M52 finns en liten pilotstråle som syns när man startar motorn med locket av, det cirkulerar alltid en liten mängd vätska även innan termostaten öppnat. FP |
|
|
folke: Glömde ett par frågor:) 1. Kan all vätska (c:a 10 liter, det var den mängd vatten jag fyllde på innan det slutade att bubbla från luftningsskruven) pga. övertrycket, försvinna genom ett havererat expansionskärl? Har nämligen kollat alla slanganslutningar (utom den som sitter bak på motorn) och de är täta. 2. Har läst i ngn tråd på forumet att man i princip kunde köra utan kylvätska i motorn trots att nivån i expansionskärlet låg rätt, och nivågivarn isådant fall inte varnade. Det låter skrämmande, är det ett möjligt eller omöjligt scenario? Tacksam för all info, mycket intressant:) Vh/Kermit. |
|
|
folke: den pilotstrålen du nämner finns nog på de flesta expansionskärlen.. Har iaf funnits på både gamla M51:an (525tds) och nu på M47:an (320d) Kermit: att man ska kunna köra med rätt nivå i expansionskärlet och tomt i motorn tycker jag låter väldigt konstigt. Möjligtvis att man får nån luftficka i kylsystemet före eller efter motorn, men väl inne i motorn så är det säkerligen lugnt om man har vätska i kärlet. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tarzan325: Jo, jag tyckte också det lät skrämmande. Expansionskärlet är ju den ända koll man har på att det är rätt nivå i kylsystemet. Om nivån sjunker så aktiveras ju nivågivaren men om expansionskärlet kan innehålla rätt mängd kylmedel trots att resten av motorn/systemet är tomt så fallerer ju hela skyddet.... Vh/Kermit. |
|
|
Även när termostaten är stängd så finns en liten öppning i denna, och så finns den lilla cirkulationen ständigt för pilotstrålen osv. Nertill är alla system öppna helt och hållet, det måste anses uteslutet att kärlet skulle ha full nivå medan resten av systemet är tomt. FP |
|
|
folke: okej, det var ju skönt att höra. Fixade med bilen efter lunch idag. Skruvade bort kylarlocket och luftskruven och startade sedan upp bilen. Medans bilen gick på tomgång samtidigt som kliman var satt på maxvärme och fläkten på steg 2, så fyllde jag på med vatten i expansionskärlet. Det kom en hel del luft bubblande ut, så det tog säkert 30-40 min innan det bara kom vatten. Nivån på flottören var ju lite över max men motorn hade nåt 100 grader, så det få väl anses normalt. Efter en provkörning på en 45 min i varierande hastighet, så stannade tempen på 110 grader. Och pendlade sedan mellan 107-110 grader. Bilen skall in till min Bmw-mek på Onsdag eller Torsdag och då skall vattnet tömmas ut och en glykolblandning hällas i. Frågor:) Verkar som att termostaten fungerar då eller hur? Ska jag satsa på Bmw:s egna glykol (kostand?) eller fungerar det lika bra med OkQ8:s? Vh/Kermit |
|
|
OK glykol duger fint det. Hade typ samma fel som dig, Köpte ej BMW orginal glykol. Tänk bara på att du skall ha sån som är blandbar med andra glykol sorter.. |
|
|
Tjoomas: Jag köpte Bmw original glykol. Betalade 225 ink.moms för 4x1,5 liter. Den var billigare än Okq8:s Vh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.