AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

Toppackningen gick igen?

To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Hämtade för några dagar sen min 325 som precis fått ett toppbyte/topprenovering utförd. Bilen var varmkörd och kammen inkörd efter konstens alla regler. Toppen var planad, ny kam, vippor ,tätningar och ventilsäten. +0,3mm toppackning användes, även ny termostat och övriga omkringdelar byttes.

Skulle idag åka iväg och tvätta när bilen börjar rycka lite, strax tänds lampan för kylarvatten på checkpanelen och tempmätaren stiger ruskigt fort, stänger direkt av bilen och rullar in på en parkering, det första jag ser är ett tomt expansionskärl, allt vatten har gått in i motorn/oljan. Märker sedan att motorn tömmer vatten/oljeblandning undertill, varifrån kan jag inte se (rann ner mellan motor/vxl-låda) och lämnar en jättepöl på marken.

Bilen står nu hos firman som fixade den och ska rivas på måndag igen!!!!!

Så mina frågor är vad kommer vi att finna när vi lyfter toppen??

-Toppackningen blåst? Orsaker till detta?

-Varför läcker vattnet oljan ut? och var?

Trevlig helg!!

Mvh Tobbe

alex_328
packboxen mellan motor och växellåda ! kolla den
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Den är bytt för mindre en ett år tillbaka!

Varför skulle den gå sönder i just samma ögonblick? Vanligt förekommande?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har du provtryckt den "NYA TOPPEN" eller den var kanske ny? dom har inte glömt spänna den bakre slangen in i toppen, det har jag varit med om! antingen har nåt gått snett med mekningen eller så var toppen kass innan.har dom bytt topplocksbultar med?
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Nya delar har använts till allt (ej stommen) inkl. topplocksbultarna, när toppen spricker eller är sprucken brukar den ju inte tömma systemet på nolltid vilket var fallet här, allt vatten försvann på några sekunder. Antar att slarvats med arbetet. Tråkigt värre iallafall!

Vattnet gick alltså in i motorn/oljan innan den tryckte det ur sig så någon slang tror jag inte är boven. Inget vatten hade blandatas i oljan 2 min innan jag åkte det kollas noga nuförtiden!

Mvh Tobbe
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Bilen isärplockad!

Topplocket har upptill ett hål stort som en femtioöring mellan insug och avgasventil på 1 cylinder, inte lustigt att vattnet evakuerades så fort.

Sprucken topp har man ju hört talas om och sett men aldrig en med ett stort hål, biten låg kvar men hade som tur var inte skadat den nya kammen!

Sånt e livet!

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.