|
|
|
|---|---|
|
Min bmw är väldigt spårkänslig.. Har sökt lite på forumet men hittade inte riktigt vad mina 205/55 16" ska ha för lufttryck?? Sen så har den helt nya bakdäck och framdäcken är lite slitna men inte mycket. Ska man ha de bästa däcken fram eller bak? /Seal | |
|
Bästa däcken bak, alltid. |
|
|
OK! Men någon som vet hur mycket luft jag ska ha i däcken då? |
|
| Beror lite på om du fyller luft med kalla eller varma däck. Mycket av spårkänsligheten försvinner med högre lufttryck. Med varma däck föreslår jag runt 3.0, kalla däck 3.5. | |
|
Robert: fel, högre lufttryck leder oftast till spårkänslighet. Om din spårar med en så liten däckbredd måste det vara fel på något annat. Min bil spårade oerhört mycket tills jag bytte dämpare. Så försvann problemet helt. |
|
| Seal, öppna förardörren och kolla på B-stolpen, sitter ett klistermärke där med rekomenderat lufttryck. | |
|
Vilken bil gäller det? Vilka fälgar använder du? (inpressningsdjup?) Hur slitna är däcken fram? Är det samma däckmärke/modell fram och bak? (vilka däck är det?) Har du gjort någon hjulinställning någon gång? Bästa däcken skall alltid sitta bak! På en BMW som inte går på ständig hjulspinn, brukar dock däcken slitas ganska jämt - dvs. det är lämpligt att byta alla fyra däcken samtidigt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| bmw_patricia. Mina egna upplevelser och tester kring spårighet kontra lufttryck säger att mer luft i däcken gör bilen mindre spårkänslig. Generellt tror jag de flesta kör med för lite luft i sulorna, men det är en helt annan fråga. | |
|
gigge: Jag har kollat vid b-stolpen men det var med 15" så jag tänkte bara kolla med er om ni hade några svar.. Johan B: Bmw 325i Coupé Det är Borbet vet ej vad de heter. (Bilen är nyligen köpt så jag vet ej ET) de lika som de här: Länk Däcken är inte jätte slitna. Det är inte samma däck fram som bak, det är kuhmo fram och hancook bak. Som sagt så är bilen ny så jag vet inte om det är gjort. |
|
|
Det finns ett antal olika parametrar som "gynnar" spårkänslighet: 1. Om man blandar olika däck på fram och bakaxeln. 2. Om man blandar slitna och mindre slitna däck på fram och bakaxeln. 3. Om man har för lågt ET, vilket flyttar ut hjulen i hjulhuset = ökad hävstång på styrlederna. Kolla vilket ET du har på fälgarna, jag skulle misstänka 35mm, vilket är lägre än BMW original. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har försökt leta upp vad det är för ET men jag hittar inte vad det står. Var brukar det stå någonstans? |
|
|
Är navhålet rätt? Har du fel navhål så hoppar bilen nåt förjävligt. Ta bort bultarna och låt fälgen sitta kvar, ta tag och ryck upp och neråt. Glappar det nån/några mm så är det fel navhål. Går att fixa lätt genom att åka till nämsta däck/fälg handlare och beställa centrumringar, kostar 50kr/st. Fälgen hamnar snett om navhålet är för stort och minsta mm får fälgen att bli helt CP. Finns få icke orginalfälgar som passar rakt av på en BMW utan att man behöver använda sig av centrumringar. Värt att prova. |
|
|
Inpressningsvärdet brukar stå instansat eller ingjutet på fälgen. (dock gör det inte det på alla fälgar) Vanligtvis brukar det stå i direkt anslutning till navet och/eller står det på baksidan av fälgen. Står det på baksidan kan det vara placerat lite varstans... Leta efter navhålsbildens beteckning (5x120) och/eller fälgspecen (t ex 7x16H2), i närheten av dessa värden brukar det antingen stå ET xx eller IS xx (x=siffra). ET eller IS är inpressningsdjupet i mm. Mvh |
|
| har samma problem med min 525-93 på sommaren | |
|
Tjenare Seal. Problemet behöver inte vila över däcken, o dessutom brukar de inte spela någon större roll om de är lite för mycket eller för lite luft i däcken om alla har samma tryck, mer än att dom slits fel. Jag tror nästan mer på att du har en dålig bussning någonstans, prova att tex lyfta bilen i bak o kolla om hjulet går o vicka i sidled, gör det det så grattis till o ha hittat felet, dock tråkigare o åtgärda än däckproblem.. bilen brukar även kännas vinglig när man åker över gatstrecken, ex grövre mitten sträck mm.. Men vad vet jag, bara en teori eftersom jag själv har haft problemet vid ett flertal tillfällen. Mvh Tobbe som tycker att ni ska prova på... Gotland_ring |
|
|
Jag får ta och testa detta någon dag. Får hoppas att det inte är det då.. :P |
|
|
Robert: är inte trycket LÄGRE i kalla däck än i varma? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.