AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.709

biltemas stötdämpare ?

di
11
diesel_lover
520i Touring -95
Jag ska byte stötdämpare på min 520iT-95, finns det nån som har testa biltemas dämpare dom är onekligen billiga..frågan är bara hur länge dom funkar
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Vet av flera häromkring som monterat biltemas dämpare(dock ej i bmw) men det är ju samma tillverkare.Nästan omgående har dom fått problem med klonkljud i framvagn och efter en vinter så har dom varit som cykelpumpar eftersom all olja läckt ut.Skulle aldrig lägga ner flera timmar i garaget på att montera biltemadämpare som man ändå får byta ut igen efter sisodär ett år!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som de flesta har gjort så har även jag handlat på Biltema, men JAG har aldrig varit "helt nöjd" men mina inköp där.

Bl.a pendelstag till en E28,där "gick" damasken som tätar i princip omedelbart,vilket innebar kraftigt slitage där, inom ett år byttes dessa..Kostar visserligen ingenting(tror de var 98kr/st då) men jobbet skall då i princip göras två ggr på kort tid..
Enligt en del så har visserligen "damaskfastsättningen" blivit bättre där, men en chansning är det iaf.

Jag köpte även en gång i tiden bakre stötdämpare till min dåvarande BMW 528i,"klonkljud" direkt ,så jag skickade tillbaka dessa o fick naturligtvis pengarna tillbaka(småpengarna ;))

Biltema....ja..finns både ris o ros där,men ska du ha kvalitet direkt(jaja,finns ju risker med det mesta :)), så handla på andra ställen.

Min åsikt,men detta med Biltema har alltid vållat en hel del "prat" här :)

Sök inlägg är också ett väl beprövat? sätt att "checka" hur det ligger till(högst upp).

Mvh Janne.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har oxå handlat på Bilteama o slutat med slitage delar helt!
Inte ens bromsskivor håller som dom borde göra för att inte tala om bromsbeläg som jag hade på min E28 för ett par år sendan....
Verktyg, glödlampor o sånt går bra för det billigt o rätt bra kvalite

Mvh Peter.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vi har kört biltema i våran 528 e28, kör man på väldigt dåliga vägar så är de kanon, går väldigt mjukt. Men kör man lite sportigare, så fungerar de skitdåligt, ganska självklart kanske.

De höll i flera år med morsans lugna körning

//Simon
Om du gillar at meka så kan du testa, det värsta som kan hända är att du får göra om jobbet (ett par gånger). ;) Personligen så tycker jag att reservdelar från biltema inte har något att göra på en fin vagn då man aldrig riktigt vet vad man får. På en brukshink med ena foten i gravgården är det nog fina fiskpinnen dock. Ingen idé att ha oxfile i hamburgaren och falukorven så att säga...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Gör ett tillägg, du får vad du betalar för helt enkelt, det är inga kvalité prylar. Risken är ju att de har högfelprocent och att du får göra dubbla jobbet.

Annars har ju Monroe hyffsat billiga gasdämpare, och vi har (ännu) inte haft nå problem med dem, komfort mässigt är de väldigt bra. Men visst det är några hundringar plus per dämpare, men det är värt det, de håller dessutom förmodligen längre än oljedämpare

//Simon
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
biltemas dämpare är skit! nåt år sen var stängerna så rostiga så oljan läckte ut!!! man får vad man betalar för. men visst har dom bra grejor med!
di
11
diesel_lover
520i Touring -95
tacksam för alla svar, man vet ju va biltema går för.. men jag ville bara höra om de var nån som hade nåt bra å säga om deras dämpare dom e ju rätt billig. dämparna som säljs på www.sportfilter.se kan de vara nåt å satsa på, vill inte kosta på monroe dämpare för 4000:- då bilen går som andra bilen och inte kutar på så mkt..
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har haft biltemas gasstötdämpare till min 240 en gång för länge sedan. Tyckte faktisk att dessa funkade rätt så bra, de var hyfsat hårda och gav en rätt så bra väghållning tillsammams med sänkningssats. Dock så höll de verkligen inte länge, fick byta framdämparna efter bara en säsong. inte bra. Har nu gula koni och är nöjd med dessa. Inte är de allt för dyra heller.
Bo
52
Borken
520i -90
Har biltema gasdämpare på 520 e34 brukshinken, har haft på dom i något år och dessa funkar bra fortfarande, inga konstiga klonk, inga oljeläckor. Piskade dessutom skiten ur dom nu under kristi himmelfärds då jag var på Rügen (taskig asfalt och mycket kullersten), men de funkade hur bra som helst.

Bromskivorna på hinken är också biltema och dessa funkar skitbra, är inne på tredje året med dom. Hur fan kan det skilja så mycket för andra bmwägare, gjutjärn är gjutjärn = antingen är skivorna kassa direkt eller också funkar det, allt annat upplever jag som felmontage eller följdfel....typ att man arslesbromsar innan rödljus och ligger på på bromsen som fan under tiden man väntar på grönt.

/borken
Biltema funkar så att de köper upp delar på de fabriker som ger billigaste pris vid tillfället.

Så ibland får man delar som håller hög kvalitet och ibland sämre.

Men som sagt slitdelar köper jag på något annat ställe för att vara på den säkra sidan,sedan kan man disskutera om man ibland orkar stå och meka så kanske det kan vara bra att inhandla delar där "för oftas så är det halva priset."

Lynx Mountain 800HO med 162hk under huven:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.