AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
791

Ryckig tomgång & dåliga avgasvärden 525i - 92 E34 Löst !

KF
26
KFK
523i Touring -99
Hej!! tänkte bara berätta felsökning & byte av lamdasond löste mina problem. Hade problem med varierande tomgång & svag på låga varv. Hoppas de kan hjälpa någon. Jag hade uteslutit luftmassemätaren eftersom då brukar dom gå dåligt konstant,, men men,, man ska aldrig säga för mkt:)

Började med att kolla tändspolarna, genom att först montera bort plasten så man kommer åt dom, sedan starta bilen & rycka ut en efter en & kolla om bilen ändrade varvtalet på motorn då,, dvs om bilen ändrar varvet så är den spolen hel. För mig var alla spolar hel så sökandet fortsatte.

Efter jag kollat spolarna så mätte jag upp lamdasonden,, kan mäta den från motorrummet, den sitter på förarsidan rakt under insuget (rund kontakt). Tog fram voltmetern & kollade genom att jorda en "mättpinne" & sätta den andra på något av stiften,, hade hört att den skulle pendla mellan 0,2-0,9 ca ganska fort, min gjorde inte det!! stod på 0,44 konstant,, bytte den & nu fungerar allt som de ska!! Min lamdasond köpte jag på motornord för 395:- rekommenderar starkt den, bra pris!!

OBS!! Efter jag bytt lamdasond & mätte igen (med annan mätare av sämre sort) så stod mätaren konstant på 0,55,, vart lätt irreterad för en stund!! men sen provade jag en den andra voltmetern & då pendlade den snabbt & bra,, Tänkte bara berätta att voltmätare med sämre kvalité hinner inte med då den pendlar så fort utan den tar ut ett medelvärde lr nåt,, tänkte de kunde va nyttigt att berätta.

Mvh Kfk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.