|
|
|
|---|---|
|
Hallo, Har nyligen skaffat en 318is E36 men är missnöjd med väghållningen (som ska vara en av bilens starkare sidor). Efter diverse förfrågningar ( Länk )här så har jag dragit slutsatsen att en sänkning kan vara lösningen. Nu är det så att förra ägaren hade precis bytt både dämpare och fjädrar för många många tusenlappar hos BMW och jag har ingen lust (eller råd) att bara kasta dem och sätta in nya väghållningssatser... så jag undrar: Om hag behåller dämparna och byter till sportfjädrar, hur mycket kommer detta att slita på originaldäparna? (hört att det ändrade arbetsläget förkortar livslängden). Hur mycket kan jag som högst sänka med bara fjädrar innan kortare dämpare blir nödvändigt? Tacksam för snabba svar! | |
|
Hoss en seriös "tilbehörsfirma" så får man reda på om man behöver byta dämpare eller inte... Det finns sänkfjädrar som sänker 35-40 mm och då behöver man inte alltid byta dämpare(rätta mig om jag har fel). Men om man ska sänka mera så brukar tillverkarna rekomendera även byte av dämpare. _____Vraum!_____ |
|
|
Om du bara är ute efter sänking och kanske lite förbättrad väghållning så ska du kolla in t.ex. GE-motors utbud... Om du är på jakt efter mer seriös väghållning så ska du leta efter HR-, KW- eller Bilstein produkter... Det där med att dämparna slits mera om man byter till sänkfjädrar har mycket med "bilen körs hårdare då-teorin" att göra... _____Vraum!_____ |
|
|
Har H&R sänkning 40/15 med org. M-dämpare på min. Läs och titta här: Länk |
|
| Du kan ju byta med mig! Satte på en sänksats och har lessnat på att alla kanter är för höga! Satsen är körd ca 500 mil! | |
|
H&R sänksats, 40/15 eller 60/40, 6,400 kr på bilmodecenter. Dämpare + fjädrar av bra kvallitét. |
|
|
Första steget till bra väghållning är bra däck. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.