AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.885

Köra utan fläktmotstånd?!?

Am
28
Amokk
320i Touring -00
Tjena.

Idag plockade jag ned mitt fläktmotstånd enligt Gör-det-själv guiden för en e46 -00 uttag månad 06. Gick utmärkt och informationen var kanon. TILLS, jag skulle montera in det nya motståndet och det visade sig att jag fått fel. (Tror jag:)) Det nya motståndet var ca. 25% mindre än det gamla och hade någon svart plastbit på ovansidan av motståndet. Vidare var de så kallade metall piggarna fler till antalet, betydligt mindre och kortare. (Visst är det fel motstånd jag har fått?)

Nu till frågorna. I och med att jag inte "orkar" plocka ihop allt så undrar jag om jag kan köra utan motståndet inkopplat? Ska jag plocka bort säkringen för kliman, eller lämna det orört?

Jag behöver er hjälp snarast, då bilen bara står nu som obrukbar.

MVH/Daniel
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Nu har jag ju inte en E46 utan en E36.
Men när jag bytte fläktmotstånd så var det inte lika dant det jag bytte till.
IOF så var dom lika till formen men inte lika långa + att det nya hade flera piggar dessa var också längre.
Tror att det gammla var av märket Behr? och det nya var ett Bosch.
Jag hade mitt bortkopplat några dagar tills jag fick de nya. Det enda som hände var att fläkten startade lite sporadiskt.

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
Lägg upp en bild på ditt motstånd är du snäll. De är jag som gjort mektipset för övrigt :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Am
28
Amokk
320i Touring -00
Tack för det snabba svaret.

Då kan jag iaf. köra bilen utan motstånd.

THX
Det är samma fläktmotstånd för E39 som E46 nuförtiden. Och det ser ganska annorlunda ut mot det som sitter där 00. Bytade både på min e46 328(den i mektipset) och min e46 330. På 330n såg det som sagt ganska annorlunda ut.

Länk
Jag skulle absolut låta bli att köra utan i en E46.

Länk
Am
28
Amokk
320i Touring -00
Wendtan>>Klockren guide! TACK!

Bilderna kommer om ca. 20 min. Måste ut och plåta.

ja behöver bara en bild på det nya fläktmotståndet. men kontentan är iaf att om "basen" är samma och kontakten är samma så lär de passa rakt in i luftkanalen som vanligt. Att de ser lite annorlunda ut är normalt som sagt.

Länk
Am
28
Amokk
320i Touring -00
så, nu är bilden uppe. (Som bild på mig själv) Akut lösning.

Am
28
Amokk
320i Touring -00
ok, ett nytt försök

Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Amokk: ursäkta om jag lånar tråden! Håller oxå på att byta mitt flät motstånd och mitt nya ser precis ut dom sitt.

Dock Wendtan måste jag kritisera din GDS lite, jag förstår inte hur man skall få bort luft kanalen. Är det hela armen som gör bakom i mitten av luft konditioneringen eller är kanalen i 2delar?

Snälla behöver bilder om det är någon som har!
Am
28
Amokk
320i Touring -00
bmw_pat.>>NP.

Idag försökte jag trycka/klämma/nästa slå in motståndet utan att det funkade. Själva piggarna kommer på plats, men torx skruvarna fäster inte på andra sidan. (För stort avstånd emellan.) Vrider och vänder utan hjälp. Är det något jag förbi ser?

Am
28
Amokk
320i Touring -00
Nu funkade det! Man får skruva in motståndet liksom. Motståndet fäster inte lika enkelt som den gamla, utan man får sätta det nya motståndet på plats och med hjälp av skruvarna sätta motståndet exakt!

bmw_pat>>Luftkanalen sitter inte fast på ngt. speciellt sätt. Man får rucka lite på kanalen och försiktigt böja ut mellanväggen så kommer den ut. Det sker inte helt enkelt, men våga lite försiktigt.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
har du en bild på hur det såg ut hos dig, jag är lite osäker hos mig vart luftmotståndet sitter. Wendtans bilder liknar inte som på min bil. Vet inte vad jag måste ta bort för att komma åt fläktmotståndet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.