|
|
|
|---|---|
|
Ska på semester väldigt långt norr ut i sommar:(norr om Övertorneo)Har läst på forumet om röd diesel. Funderar på att åka genom finland upp. Kan jag knalla in på vilken finn-mack som helst och fylla min 80 liters tank med prima röd billig diesel??' Kostar?? Tack. | |
Juhas 530i |
Nej, det kan du inte, det är väl först att den smuglats till sverige att den blir "laglig". Men den vanliga finska dieseln borde vara billigare än svenska dieselpumpsdödarblaskan. Här kommer dagsaktuella bränslepriser...Länk och växelkurs Länk dvs att en liter skattad diesel kostar dig 8.64 kronor litern. Mvh Juha |
|
Den finska polisen svarade mig att så länge man "passerar" finland med röd diesel bråkar de inte, såvida bilen är svensk(utlands)reggad, det skall observeras att det var INNAN OS-finalen i hockey...nu vet man aldrig ; ) Säkrast är att köra tornedalen på den svenska sidan och bara åka över för att tanka den röda/bättre/billigare dieseln istället för att ratta omkring i finland med den i onödan. Vår svenska lag säger att röd diesel får finnas i tanken samt i högst en 10-liters dunk. Alla volymer större än detta måste föranmälas till tullen. Dock har jag blivit stoppad i Haparanda med bilen full i dunkar (300 L) Men de lastade åter in dunkarna efter koll och lät mig åka efter att de konstaterat att något "smuggelgods" inte fanns i bilen. Slutsatsen jag drar är att: så länge man tankar för "hushållsbruk" tolkas inte lagen lika hårt. det dagsaktuella humöret hos berörd tjänsteman spelar säkert viss roll... Bearclaw |
|
| Du får böter på fläcken om finska polisen stoppar dig, inte billigt dessutom. Det är sant att tullen inte ser lika hårt på saken om du bara tankar din egen bil, men de ska anställa 25tullare(om ja minns rätt) till i länet så det kan komma att ändras | |
|
Beror nog på den där OS-finalen...skämt åsido! De kanske har blivit hårdare nu än i höstas, då såg de mellan fingrarna om man körde åt "rätt" håll...dvs mot sverige/norge, med svens/norsk bil Men det var ju vid en mack vid gränsen, men olagligt är det. I sverige nämns dock bara grön diesel som otillåten jmf med "färgad" finland. En sak jag funderar över: Många häller tvåtaktsolja i vår torra svenska mk1 diesel (fotogen) men det innebär ju att dieseln BLIR grön. Hur förklarar man detta när man blir stoppad av ordningsmakten...blir man sittande med beviskravet på sig? Någon som känner till kontrollmetoden? 30-lax i böter känns ju lite onödigt! 25 tullare...Undrar vad det blir/capita i tornedalen... Man känner verkligen att man lever i vår nya öppna europeiska gemenskap! Bearclaw |
|
| Bränslet sugs upp i en tunn slang genom påfyllningshålet och hälls i ett glasrör med graderingsskala...sen så är det inte böter det är en avgift ocg det beror på att en avgift kan man inte överklaga..avgiften var tidigare vad jag vet 10 tusen för en personbil men ska tydligen förra året tiodubblats..uppgifter går att få från särskilda skattekontoret i Ludvika tror jag | |
|
Nåväl,8.64/ liter är väl hyffsat för att åka lagligt genom Finland. Blev dock inte klokare på vad den röda soppan kostade.....och om det är en speciell pump för den på alla finn-mackar....och om någon påpekar om man råkar tanka fel. Tror i alla fall jag drar genom finland upp,(har lovat min 4åriga ögonsten att få åka riktigt stor båt) Har dessutom fått för mig att finska vägar är bra mycket bättre än svenska. // |
|
|
Den röda dieseln ni snackar om kallas brännolja här i finland Polttoöljy på finska. Det finns inte på alla mackar men nästan. Priset är ca 0.7 €/liter, ~6.5 sek. Om du tankar brännolja tror jag inte de i kassan bryr sig det minsta. Av två onda ting ska man alltid välja det värre! Då får man bonuspoäng! |
|
|
Nej de bryr sig inte, MEN vissa mackar lämnar ut kortinformation, så vad du än gör, tanka kontant //Simon |
|
|
Herregud! Det är bara köra mellan Övertorneå/ylitornio. Tullen där är ju nästintill nerlaggd. Jag har kört på rött i 1 år och är ganska ofta i Haparanda, har aldrig blivit stoppad i tullen eller av tullbilen. Finns ju alltid en risk, men risken är betydligt mindre i övertorneå/ylitornio än haparanda/tornio.. Bara fara över och tanka. Har du tur kan den vara billigare i ylitornio. Kan skilja 1-2 kr på en del mackar.. St1 har alltid bra priser. Runt 6.70kr/l BÖR priset ligga på. MVH |
|
|
äntligen är det fritt!!!!!!!!!! en privat person vann i eu domstolen idag mot Sverige ifråga om handel med finndiesel Länk |
|
|
Hej! Tja, finska vägar i nordfinland är väl bättre på det sättet att det finns mycket mindre tjällskott jämfört med nordsveriges vägar (redan E4 är hemsk nord om skellefteå-speciellt om man har sportchassi :o) ) Finns dock en del spår på sina ställen, De stora huvudvägarna är också ngt smalare(ffa vägkanten-inga fyra i bredden omkörningar där inte) men klart bättre än vägarna utanför E4 i sverige. 100km/h som regel, men mera poliser och styvare bøter. MVH: Sakke |
|
| Gå inte och tanka värmebrännolja från Finland,du kan förstöra maskinen,detär nuförtiden helt annan produkt.Se till att det är motorbrännolja!! | |
|
givetvis tankar man ju motorbrännoljan kostar ju bara 5.60kr liter Länk |
|
| Någon som vet vad finn.dieseln kostar i sommar??Finns den röda kvar ? | |
|
nu ligger den runt 0.65 euro, svindyrt, hehe min hemsida Länk |
|
|
Någon som överhuvudtaget hört talas om en privatperson som har fått böter efter att ha kört med GRÖN diesel? Vad jag har hört kör inte längre bönderna/åkarna med det eftersom att böterna ligger på 50.000kr för företag.. Jävla trams hur som helst...Vet inte hur miljön påvekas utav villaolja men det enda man hör är ju att staten förlorar pengar då den är lägre skattad. "Fint" rättsystem vi har med våldsmän som begår grova brott men får straff som är långt lägre än det här...för att inte tala om fyllekörning. Alla som kör på fel diesel borde verkligen tänka på vilka grova brottslingar ni är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.