|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 320 -92 som gått ca 12600mil. Alldeles nyligen så har jag börjat höra ett vinande ljud när jag är ute och åker. Ju fortare jag rullare desto mer låter det. Har prövat att svänga fram och tillbaka för att se om det låter mer eller mindre och då kan vara vara något hjullager men det hörs ingen skillnad. Är det någon som kan veta vad felet kan vara? mvh Larsa | |
| Det kan i värsta fall vara slutvxl som viner. Det verkar vara vanligare på 320n än på övriga modeller. Kan kanske bero på att 320n har ,i förhållandet till motorvariant en ngt "klenare" slutvxl. I övrigt kolla däck, generatorljud osv. Kanske lättare om du lägger dig i skuffen och lyssnar när ngn kör! | |
|
Något lager i bakaxeln eller hjullagrena börjar nog att bli dåliga ! Skulle tippa på att det är hjullagrena ! Funktion före styling! |
|
| Prova med att byta olja i slutväxeln först, det kan vara så att det är det enda som behövs... | |
|
Tack för era svar. En kass slutväxel låter j-vligt dyrt. mvh Larsa |
|
|
Varierar vinandet med motorvarvet då du står stilla eller är det relaterat till din hastighet? |
|
|
Det varierar med hastigheten. |
|
Crusty |
E det speciellt kallt ute när du kör? Min farsa hade en splajrans ny bil o den vinade som f-n från bakaxel när det var kallt ute o det slutade med att han bytade hela bakaxeln. Det gick på garantin, annars e det npg ganska dyrt o byta! =0) |
johan20 |
Hej Larsa, jag tror att dina bakvagnsbussningar är slut plus att slutväxeln börjar bli sliten. Antagligen ligger bakvagnsbalken/tvärbalken an direkt mot kaross/plåtfläns vid bussningarna och därmed får du upp ljudet från slutväxeln in i kupe'n. Du borde höra att slår till i bakvagnen när du kör över en broskarv, brunnslock eller liknande. Känns det igen? hälsn. Johan |
|
Jag vill starkt rekommendera att du byter till OMEGA 6-90 i bakväxeln. Visserligen kostar den en del, men den "räddar" din slutväxel vill jag lova. En polare kör dragrace och sponsras av Omega. Hans privata 325 lät som du beskriver det. Efter bytet har den gått som en klocka 3000 mil och rullar än... Lycka till! Mvh Kjell Thoäng |
|
|
Hallå, min viner också lite......... Var köper man sån där Omega olja? Inte på BMW eller Mekonomen va? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Johan! Jag har kollat upp det och det visade sig vara bussningarna i de övre stötdämparfästena bak som var slut så dem ska bytas nästa vecka. Kjell! Vart kan man få tag på denna OMEGA 6-90? Tack för svaren! mvh Larsa |
|
|
Hej! Jag råkar ha en liter Omega 690 75W90 olja kvar... ordpris 390kr/l...säljer den för 275kr! Nån intresserad?? 7900rpm |
|
|
Om oljan är bra eller inte vet jag inte, men jag hittade den på nätet iallafall... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.