|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp:) Jag har en vän som monterade in belysning för fötterna på förar och passagerar sidan i sin E38. Tydligen fanns det redan förmarkerade hål i plasten, så det var bara att såga ut och montera in lampor (samma som i bagageutrymmet). Nu undrar jag om det går att finna ngt liknade till E39. Har sett att det finns ett runt hål i plasten både på förar och passagerar sidan, är det ngt man kan montera original belysning i tro? Finns det original på E39 eller gäller det att fixa en special lösning? Tacksam för tips:) Vh/Kermit. | |
|
jag har också letat... vill ha det precis som du, till e38:an finns det som sagt som tillbehör men inte (mig veterligen) till e39, kanske någon som har gjort det, intressant är ju också varifrån man lättast plockar styrel till detta? /Martin |
|
|
BMW's reservdels nummer på "Lampa för Fotutrymme" till E39 är: 63 31 8 363 604 eller 63 31 6 963 194 |
|
|
Tozzy: Är du säker på att de menar lampor till Fotutrymmet? När jag går in på RealOem.com så står det att det är 4st i en sats, menar de inte belysningspaketet som sitter monterat i nederkant i varje dörr? Har du själv monterat belysning i din bil? bmwtouring: Strömen tar man enklast från ledningen som går ut i belysningamaraturen i dörren. Då harmonierar belysningen med den övriga i bilen:) Vh/Kermit. |
|
| Lite svårt att se exakt var den ska sitta men det ser ut som den ska sitta under instrumentbrädan. Nr 1 på den här bilden: Länk | |
| Har inte monterat belysning än men håller på testar med lite diverse diodlampor. Det som jag gillar bäst just nu är blå dioder som lyser upp dörr facken och ev. fotutrymmet. Passar rätt bra med den blå färgen på karossen :) eftersom dioder knappt drar någon ström så planerar jag att koppla dom till belysningen för fönsterhiss knaparna så dom tänds med p-ljuset. | |
| Dioder tror jag också blir snyggast , fast då röda eller orangea som lirar ihop med övrig belysning. | |
| Kanske kan ge lite hjälp eller inspiration Länk | |
| Finns det några dioder som är färgavstämda med BMW ljussättning? "Dioderna" i taket på e39 borde funka om man kan köpa dom löst till rimliga pengar. Kommer ihåg att jag på 90-talet såg en reklamfilm där man på BMW:s designavdelning machade ihop dom olika oranga färgskalorna i instrumenteringen och bilstereon där knappt någon skillnad fick förekomma. Så precist och duktigt som bara tyskar kan... | |
|
Udo Dirkelsniff: Intressant länk. PowerMac: Vet faktiskt inte. För egen del lutar det dock åt att köpa original rektangulära bagagerumsbelysning, och såga ut i plasten samt montera i fotutrymmena. Då får man samma ljus som finns i instegslisterna och i kupén. Vh/ Kermit. |
|
|
Det finns orange lysdioder hos t.ex Elfa. Skulle tro att de stämmer så väl med övrig belysning att man inte ser nån skillnad alls. 3-4 dioder i serie på varje sida passar bra med 100-220 Ohm seriemotstånd direkt på samma kabel som takbelysningen och strömförbrukningen är obetydlig så det blir inga problem med dimmer osv. FP |
|
|
Här är lite bilder från mina tester med blå ljusdioder: Länk Min tanke var inte att koppla dom till dörrkontakterna utan att om skulle fungera som mysbelysning och att man kan se vad som finns i facken när man åker på natten. Har ett gäng oranga lysdioder men av en mycket svagare variant, ska kanske testa hur det ser ut med dom, dom blå lyser ganska starkt, nästan lite för starkt.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.