AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.451

E39 AUX-installation

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Gick och köpte mig en AUX kabel på BMW idag och tänkte enligt konstens alla regler installera den lagom till helgen, man vill ju lyssna på MP3:en. Men hoppsan - någon försökte sig tydligen på detta tidigare - torxen är utnött, bara ett stort runt hål där den brukade vara!!! Ja, och vad gör jag nu då? Frågar här så klart - någon som har en idé? Man vågar ju liksom inte ta i just där för att göra ett nytt spår, vet ej vad som ligger bakom.

Tackar på förhand
Pasha

- A man has got to know his limitations -
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej vet inte vad det heter men det ser ut som en torx men med 12 kanter o den är bra att hamra in i gamla torx spåret skruva ut den som vanligt.
Biltema har grejer:
Länk

je
211
jensa78
523i -97
Finns AUX nu ochså till e39:an.
Är den billigare än IPOD kitten som finns att köpa på bmw för typ 1500-1600 spänn.
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
@Grabber: Men vågar man hamra in det? Om man går för långt in - vad finns bakom, m a o vad kan man förstöra för när jag säger utnött - då menar jag att det ser väldigt tunt och stort ut :(
Tack för tipsen. Flera?

@jensa78:Jodå, det finns det, också är det några trådar om detta här (sök på AUX och e39). Gäller dock att bilen är tillverkad efter 200209. Drygt 500 spänn har det kostat mig dock fick jag lite rabbat. Annart runt 570-80 spänn.

Hälsn.
Pasha

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Får du plats att greppa huvudet på skruven med en avbitare, eller en tång?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Försiktigt går det bra - inte slå som f*n. Det är att den 12 kants torx måste kilas fast i den gamla skruven o med handsstyrka går inte så bra.

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Jag gör ett försök idag. Meddelar sedan hur det gick :)

Ha det...

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är det inte mono ljud i aux ingången? Inget vidare isåfall att köra mp3 på.
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Jaha, nähä - det gick inte, vad f_n gör jag nu!? Skaffade mig en 12-spårig (skall vi kalla det så?) torx, försökte banka in (för-siktigt) men det gjorde bara att plattan gick in lite grand. Hatar att behöva krypa till BMW och få det installerat, och det är inte plånboken som det skulle svida i mest ;)

@Hewi - nä, så vitt jag vet är det tvåkanaligt.

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Testa med att använda en Skruvutdragare aka. "svinpitt". finns på bla Clas Ohlsson Länk
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Haha...aka grisk_k...kärt barn har många namn.
Glömt helt och hållet denna klassiker. Kanske för att det inte direkt kan förknippas med att meka i en BMW-kupé :)
Skall försöka även med det dock misstänker jag att plåteplattan där inne är så pass mjuk att det inte kommer att gå vägen...

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Ja, jag kan bara meddela att snäpplåset inte existerar längre :( - blev utnött till slut helt och hållet, nu är det typ bara rester kvar som ser ut som en U. Det blir BMW Danderyd till slut eller något. Shit

Tack för alla tips grabbar men men...

Pasha

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Update:
Lyckades med att ta bort allt, kopplade in kabeln, avslutade installation - men det blev inte så bra. Trycker jag på "mode" finns fortfarande bara radio och CD:n. Har gjort allt enligt instruktioner (ja, även kopplat ur batteriet). Kan ej heller ställa in klockan, trycker jag på knappen för klockan händer ingenting. Vad kan ha hänt? Enda som jag fick göra och som inte fanns i instruktionen är att jag var tvungen att koppla ur samma kabel som fanns där och som är för CD-växlaren (allt är fördraget).
Tips?

Hälsn.
Pasha
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Du ska väl inte behöva koppla bort någon kabel. Där ska finnas en färdig 3 stifts anslutning som ligger bak skärmen som du ska koppla in din AUX kabel på. Det är från september 2002 och nyare som har detta.

Länk

/Pulare
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Stämmer, det finns en balja, och det är väl denna med benämning X18126 (I guess). Där i fanns en likadan som jag har och som jag plockade bort och som jag (fortfarande) tror hör till CD växlarförberedningen... Kollar mer imorgon för att försäkra mig, men det ser ut som om det ÄR enda stället man kan koppla in AUX:en.

Hälsn.
Pasha
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
....
Hittade denna:
Länk

Mycket bättre beskrivning, provar detta ikväll - men vad är denna befintliga pluggen där för? Måste ju vara en CD växklarfördragning. Genom att jag pluggade ur den och satte dit AUX-kabeln borde det ha dykt upp AUX i displayen? Och faktum att MID-en inte reagerar på klock- och audioknapptryckning, jag kan väl inte ha sabbat bara delar av den i fall jag gjort något tokigt, vad det nu kan vara?
Nå ja, vi får se ikväll om jag åtminstone får AUX-en.

Pasha
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Om du har navigation så är det inte denna kopplingschema som gäller utan detta. Bara att plugga i den 3 stiftade kontakten.

Länk

/Pulare
Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Nej, det är business CD jag har. F_n, hinner inte ikväll. Jäkla VM :)

Pasha

Pa
40
Pasha
525iT M-Sport '04 (E39)
Tack vare paus i VM :) så hann man pula med det igår - och YES - det funkar. Gick bara på schemat från den sisnämnda instruktionen Länk drog ut alla pinnar och kopplade dem i befintligt jack och det fungerade direkt. Något måste jag ha sabbat dock då jag fortfarande inte kan ställa in klockan men det löser sig så småningom.

Hälsn.
Pasha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.