|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
måste få tag i en annan diff klump men vilka kan passa..? eller passar innanmätet från några andra klumpar..? typ M5 eller någon annan kanske en 3 serie eller något..? har ju 3.07 nu och skulle gärna vilja komma upp mot en ja 4.00 iaf.. eller har ni något förslag..? finns det andra lådor man kan få tag i eller..? tacksam för snabba svar MvH //Danne | |
Paap Reeder |
... så här är det: M5/E34 passar dreven. Ingen annan "bolt on"- lösning finns på E28 annat än 3,45 eller 3,64. 3,45 är inte ide att sätta dit enligt min mening ... om man inte har en rasad slutvxl. Har idag kört min på litet test på E18. 3,91 -> 120 kmh ger 3050 rpm och en förbrukning på 1,1 vid konstant fart 3,91 -> 4000 rpm ger 158 kmh Nu gäller detta automat iofs. Aut med LU ligger på 0,73 265 ligger på 0,81 på 5:an så ca 10 % högre var får du med man d v s 3300 vid 120. MVH /// Paap R |
|
nja, du kan annvända utv eller rättare sagt drevsattsen från e31, e32, e34 dvs alla som annvänder den stora klumpen. Det finns lite skrivet här på forumet i vilken vagn man ska hitta rätt utv i. Annars är etk en rätt bra start..innan man åker ut till skroten och hittar en klump. Annars är e32 730i en bra bil att kolla efter en axel. Annars leta upp en sportlåda och kör med din nuvarande utv |
|
Paap Reeder |
... jo Pelle jag menade med "Bolt on" de tillgängliga "stora" E28-klumpar som har den förskjutna bakgaveln. Då är det väl bara 3,45, 3,64 (möjligen att det i Schweiz fanns 3,73) - från exvis 528iA som gäller. Rätta mig om jag har fel ty jag funderar på att dataera upp mig på detta igen eftersom jag funderar trots allt på att dreva ner min ngt. Inte till 3,07 men väl 3,65 tror jag skulle passa mig bra. Tänkte slippa att plocka med dreven igen utan bara att montera s a s. MVH /// Paap R |
|
okej det är dreven ja måste byta så långt visste jag redan men ja ska det passa från "stora klumpen" och är det dessa karroser som har den..?? e 31,32 och 34..? men måste man ta dreven från en diffad axel..? okej en sportlåda har jag letat länge men tyvär ej hittat.. vet ni av någon eller så..? tacksam för svar.. MvH //Danne |
|
|
alla M5:or verkar ligga på 3.91 i utväxling.. men passar dreven då...? eller skall man försöka hitta någon annan bil att plocka ifrån.. M5:an har iaf den högsta utväxlingen jag hittar.. någon som vet av någon ännu högre..? gärna över 4.00 och som jag skrev innan måste man ta dreven från en diffad klump..? och någon som har en länk eller någon sida som man kan få tag i en sportlåda..? MvH //Danne |
|
|
så en bakaxel från en 535:as e34:a då...? det borde väl passa det också..? 3.91 i utväxling eller är det lilla klumpen..?? MvH //Danne |
|
Paap Reeder |
I min har jag som sagt dreven från en M5/E34. Övriga modeller som har samma innehåll har Pelle järnkoll på - se ovan. I Japanska versioner lär det finns 4,15. 520 har iofs 4,15 men det är den lilla slutvxln så de dreven passar inte till din M535:a. 1985 var en brytpunkt. Före = lilla slutvxln med "näsan" rakt bak. Efter -85 kom den stora slutvxln på 528/535 och då med "näsan" flyttad åt vä ca 12 cm tror jag det var. Men som bolt on kan du ta en slutvxl från 528/E28 efter 1985 aut med 3,65. (Pelle får rätta mig om jag minns fel ...) Sedan har vi ju E24 och E23 ... men jag minns inte hur det var med dessa. En 745 måste väl ha den stora slutvxl men den är nog växlad 2,93. MVH /// Paap R |
|
okej men då äre det alltså stor klumpen som gäller å sedan så äre det bara att kolla upåp utväxlingarna.. jo ja har upptäckt den där jävla brytpunkten under tidigare objekt tyvär.. så det stämmer å lika så att det är flyttat åt vänster.. mm så som sagt det blir till att leta lite klumpar ser det ut som.. men du Pelle... vet du om dreven från en odiffad klump passar..? för det finns ju en del storaklumpar som inte har diff men har en väldigt fin utväxling.. //Danne |
|
Paap Reeder |
... dreven passar från både en med lamelldiff och utan. Lamelldiffen monterar du på kronhjulet om det nu inte skulle finnas ngn på den drevsatsen du får tag i. Lägger en bild på min blogg - stora / lilla samt lamelldiff. MVH /// Paap R |
|
okej tack för svaret Paap.. men du då äre det bara till att börja leta då..:D är det mykke jobb med att flytta dreven...? MvH //Danne |
|
Paap Reeder |
... den slutvxln du tar drevsatsen från: tvätta tokrent med avfettning och mät så spelet mot pinjongdrevet med en mikrometer mot en av kuggarna "bakåt". Allt tokrent. Flytta så över pinjongen och ställ in "reibvert" d v s det moment som pinjongdrevet skall snurra med utan att kronhjulet är monterat. (Drar du för långt på pinjongmuttern ... är det bara att köpa ny "spannbuchse" ... och börja om. Blir reibvert fel håller slutväxlen mellan 200 - 1000 mil ... sedan är pinjonglagret kaputt. Montera så kronhjulet - mät så upp kronhjulets spel mot kuggarna på pinjongen främst genom att "trixa" med schimsen på hö sida. Sedan kontrollerar du glappet "i sidled" på krunhjulet. Värdena får du tag i från TIS´en. MVH /// Paap R |
|
ojoj okej det låter nog värre än det är skulle jag tro.. måste man mäta med en mikrometer..?? jag hade en men ja det finns inte längre i bruksskick..:( okej men du vad är TIS förkortningen på då..? MvH //Danne |
|
Paap Reeder |
TIS- skiva måste du fixa från BMW. Det är i princip verkstadshandboken ... digitalt. MVH /// Paap R |
|
okej men vadå.. ska man bara fara på bmw å fråga efter en TIS skiva då..? låter linte pantat tykker jag men klarar man det ej utan den..??? MvH //Danne |
|
Paap Reeder |
Idag monterade jag åter tebaks min 3,91-lamelldiff på M535:an efter att i sommar under några månader kört med 3,07:an. Inte går det mycket bensin men det blir seeeegt ... och sist i kön ligger man. Nu blir det åter gamla bullar av. MVH /// Paap R |
| vad är det för varvtalsskillnader? på 3,91 och 3,07 i tex 120km/h? | |
| klicka in på Diverse-Lathundar och där har du Hjulomkretsomräkningstabeller. Där kan du själv räkna på olika utv | |
Paap Reeder |
... ca 800 rpm. Kan säkert leta fram exaktare siffror i anteckningarna. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... "sprang på" dessa siffror från juni i år: 3,07 - 2350 rpm ger 120 kmh mätarfart (116 kmh verklig fart). 140 kmh - 2800 rpm 100 kmh - 1950 rpm Ca 10 mil - flygande mätning - konstant mätarfart 120 - gav 0,97 l/mil Med 3,91 kommer jag inte under 1,2. 100 kmh ger 2650 rpm. Toppfart ca 215 + ... segar på med LU´n i. MVH /// Paap R |
|
mm ser det är lite liv i min gamla tråd än... men du Paap från vilken bil har du tagit klumpen med 3,91..?? har fasen sökt med ljus å lykta men ej hittat någon inte någon som passar direkt iaf.. //Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.