AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.398

Kontakta BMW i Munchen för bilhistorik

Hej
Vänligen svara inte att jag ska söka. Har redan gjort det, utan framgång.
Jag funderar på att köpa en e65 av en privatsäljare.
När vi ses ska jag givetvis kopiera serviceboken och kolla historiken.
Men tills dess tänkte jag kolla lite på egen hand.
Detta är förutsättningarna:

Det är en 2002 745 som nu gått 8000 mil.
Inreggad i Sverige oktober 2004 på 6000 mil.
Två servicar i sverige. Mätarställningarna verkar i sin ordning på dessa i förhållande till datumen.
Bilen kommer från BMW Munchen.
Kan jag ringa dom och med hjälp av chassinumret få information om bilens tid/ägare/historik i Tyskland?
Eller finns det något centralt nummer hos BMW tyskland man kan ringa i detta ärende?

tack
Tom

Om bilen är servad på BMW München kan du ringa och kontrollera servicehistoriken. Vad gäller tidigare ägarna så framgår det väl på fahrzeugbriefet.

/Olof
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

...och en kopia av fahrzeugbrief kan du få från den bilprovning som registreringsbesiktigade bilen första gången i Sverige.

//Stenback
Hej hej!
Vänd dig till din lokala bmw återförsäljare så kan de hjälpa dig att ta fram uppgifter angående service, reparationer etc. Dessa uppgifter finns lagrade och BMW kan göra en förfrågning(kostar 200:-) mot tyskland för att få fram uppgifter om hur/när/ bilen servats. Detta fungerar bara om bilen i fråga har servats på någon auktoriserad bmw verkstad i tyskland. Men det borde den ju vara.

Om inte fallet är så skulle jag rekommendera dig att leta efter en annan bil.

Lycka till och ta god tid på dig och undersök historiken noga.

//Jens
Två servicar på 2000 mil låter jätteskumt minst sagt. Fast det kanske finns en förklaring på detta?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Ring numret som står på stämpeln i serviceboken, eller om du är osäker på tyskan så kanske du kan be någon skriva ett försättsblad på tyska och faxa ner en kopia på serviceboken? skriv ett svarsfax och be dem så vänligt som möjligt bekräfta om servicarna är genomförda hos dem.

E65 är svår/dyr att skruva, så sannolikheten är liten att den är skruvad "osynligt" flera gånger i Sverige som PowerMac antyder. men självklart måste du ändå lämna in den på BMW för kontroll av diagnosloggar och andra ställen som lagrar mätarställningen.

Mvh Johan
An
66
Antijustering
Bmw 530 Ia Touring
"E65 är svår/dyr att skruva" Där har du fel den är enklare än ex en E46,E39 bara så ni vet.
Och på en sådan vagn så lönar det sig verkligen med baklängesmattematik. Men som sagt kolla upp det hela kan vara hur grönt som helst. Rena fyrklövern för bilsjälen... Eller inte...
Hej,
Släppte den bilen.

Har nu bestämt mig för åter igen börja titta efter en e65, så därför dammar jag av min gamla tråd.
Har nu hittat en som ser intresant ut.
Pratade med en kompis som sa att man kort och gott kunde ringa BMW tyskland och fråga om historiken bara man har bilen chassinummer.
Vad säger ni, funkar det?
Om ja, nån som vet vilket nummer man ringer?
Har förresten inte serviceboken hos mig, men det ska finnas bok och ordning på allt enligt säljaren.
Har förresten inte serviceboken hos mig, men det ska finnas bok och ordning på allt enligt säljaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.