|
|
|
|---|---|
| Hur går man lättast till väga när man ska fylla i dem 8,1 literna olja som ska i den helt tomma automaten, har hört något om att man måste växla genom alla växlar under tiden man fyller på osv!? Använder man sej av påfyllningshålet ovanpå lådan eller och hur kommer man lättast åt att fylla på när lådan sitter på plats? | |
Paap Reeder |
... jag kör genom oljestickröret. Tar sin tid men är oljan varm - spola upp en hink med varmvatten och låt burkarna stå ca 15 min - går det rätt hyffsat ändå. ... värre är det att tappa ur om man fått i för mycket. MVH /// Paap R |
|
En tratt är bra att ha ha ha, det finns trattar med avluftningsrör, dom är snabbare. mvh Sören |
|
|
Tusen tack för tipset Paap, trodde inte att det funkade! Vad händer om man får i för mkt olja då, vad blir konsekvenserna av det? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
... nästan samma symptom som för lite ... den låter och rasslar. Nu menar jag typ 1-2 lit för mycket. 4hp:orna är kräsna på nivån ... fråga mig inte varför. Har sannolikt att göra med hur djup ventilplattan får ligga i olja. MVH /// Paap R |
|
hmm okej, nån som har nåt tips på hur man tömmer en converter på så mkt olja som möjligt förutom att ställa den upp och ner? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
.... man kanske skulle kunna suga ut med en Kärcher våtdammsugare om man gör en litet mindre "snabel" till munstycket?? I annat fall är det nog omöjligt. MVH /// Paap R |
|
var sitter olje sticks röret ?? |
|
|
Det som går från tråget och upp i motorutrymmet på höger sidan av motorn där oljestickan sitter. MVH Robban B |
|
| kock.rock: Observera att detta rör inte finns på en 740 | |
|
hur kollar man då oljan i en 740? |
|
Paap Reeder |
... longlife. Byts inte, fylls inte på, kontrolleras inte ... - TROR jag men vet inte eftersom mina gamla ök har klassisk sticka. MVH /// Paap R |
|
Vad är det för sorts sagolik evighetsolja som aldrig behöver bytas eller fyllas på? MVH Robban B |
|
|
Det finns ingen olja som verkligen håller "bilen ut"! Longlife är MAX, MAX, MAXXX 10.000 mil. Inte en meter längre..... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Hakar på ämnet lite. Min låda "fuktar" lite undertill, vill därför kolla hur mycket olja som finns i. Vad jag förstår så ska det sitta en plugg under lådan som förmodligen leder till ett rör som går upp i lådan. När man pallat upp bilen ska man starta den och växla lite för att få upp temperaturen. Sen ska man under och skruva bort pluggen. Med hjälp av någon slags spruta ska man sen fylla på tills det rinner över. Har jag fattat rätt? Förresten måste jag säga att BMW:n är den mest underbara bil jag haft, men det här att inte ha en mätsticka var urbota dumt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.