AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
634

Bilen kokar varför?

Visa användare
1
Brokensword
328ic -95
Hej det är så jag har en 328 -95 och idag börja han koka. har bara haft bilen i en vecka men tempen har varit bra hela tiden tills idag.
jag stod och vänta vid en rondel när jag såg att tempen slog i botten så jag åkte till sidan.. vänta ett tag (20min) fyllde på vatten och börja göra försiktigt då var tempen normal igen.. men sen börja han koka igen efter en kilometer....

vad kan ha hänt? är tacksam för alla svar
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Troligtvis vattenpumpens skovelhjul i plast som gett upp.
alex_328
termostaten eller vatten pumpen som är kass ! byt båda för att vara 100% så kommer den funka som den ska ..

OBS ! glöm inte att sätta termostaten med bilen klockan 12 eller 6 annars kommer den koka igen !

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Troligvis den värdelösa original pumpen som gett upp. Bytte min för några veckor sen i förebyggande syfte.
Om termostaten ger upp får du väl motsatt effekt = bilen når inte arbetstemp?
Skruva fast locket till kylaren stenhårt. Om inte locket håller tätt kokar det över. Sök , för det har varit uppe för diskussion innan.
Kolla om ventilen på expasionskärlet är hel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla också upp själva locket för det har varit problem med en del av de tidiga versionerna att de läcker.

"Stenhårt" är att ta i! Locket har en gummipackning och den tätar om man drar åt med vanlig "fingerkraft" (greppa locket på yttersta leden och skruva i det med "raka" fingrar) utan att ta i särskilt mycket.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja stenhårt var nog fel ordval (inga rörtänger här:), men ordentligt med näven givetvis.

Jag stod nämligen själv utanför en bensinmack på tomgång och bilen började koka upp. och det läckte ut genom locket.

Det tog tid att fatta att det var locket som var boven :) Antagligen så var packningen inte den bästa så att skruva fast locket lite hårdare hjälpte för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.