AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
553

Hest skrollande ljud vid 90 och ibland 50, vet ej vad?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Har ett konstigt problem.
Ljudet har ökar i ljudstyrka under en kortare tid.

Det låter som när man är hes och gapar "Aaaaaaa...." med mörk och jämn stämma, svårt att beskriva. ;-)

Men jag hör det som tydligast vid 90 km/h sedan har det hänt att jag hör det vid 50 men inte lika högt, det är återkommande vid 90, går att återskapa ljudet utan problem där.
Men så snart den kommer på 100-strecket, lite innan, så hörs det mindre men man kan ana att det finns där.

Jag kan inte lokalisera ljudet, troligen kommer det bak eller mitt under bilen.

Jag har prövat att trycka på gasen för att se om ljudet ändrar sig med varvtalet men det gör det inte.
Har även prövat att lägga i neutral växel och rulla, ljudet ändras inte då heller.

Det verkar som det beror på hur snabbt hjulen rullar.

Det jag kan komma på är hjullager bak, låter det samma som när lagren fram är slut eller kan det låta lite olika?

Ska köra strax över 80 mil på måndag så jag tar emot alla tips på vad det kan vara, bara så jag vet om man vågar ta en längre tur eller ej...
Hjälp?

Bilen har just passerat 20 000 mil.

/Hammar
Juhas 530i
På min gamla passat lät hjullagern precis så där AAAAAAAAAAAAAAAAAA.
Byt! kostar inte många hundralappar.

Mvh
Juha
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack, då är det inte bara jag som misstänker det.

Man kan jämföra ljudet "Aaaaa..." med en intervju med Henrik Larsson: "Ööööö..." också. ;-)
(Nu kanske man var för taskig?)

Kan man köra länge med detta, vad kan hända i värsta fall?
(Hinner troligen inte byta innan måndag...)

Är det billigare att byta bak än fram?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
"Är det billigare att byta bak än fram", jag bytte fram för ca ett år sedan ska tilläggas.

/Hammar
Juhas 530i
Om man kan köra långt, ja, om du ska byta på måndag är det väl inget problem annat än att chauffören blir irriterad. Själv hann jag köra 500 mil innan jag bytte.

Mvh
Juha
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ok, ljudet har ju som sagt kommit nu under denna vecka och det är först nu som jag kan höra det stadigt vid 90.
Jag kommer att köra ca 60 mil på måndag och 60 tillbaka, kanske en 10-20 mil mellan "varven" så att säga, så totalt ca 150 mil.

Jag får köra och se, i värsta fall kanske man kan få tid på BMW vid min destination.
Jag återkommer om det visar sig att det inte var bakre hjullager.

Tackar för råden och tipsen.
Trevlig helg.

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.