|
|
|
|---|---|
|
SÅ nu har jag åkt på ett byte av handbromsbackarna då det började skramla och låsa vänster bak. Så jag hade lös det ikväll och kunde konstatera att det var stiften och fjädrarna som håller fast backarna som lossnat. Såg då att bromsskölden rostat vid hålen för stiften som dessutom var helt utfläkt sen stiften lossnade. Byta bromsskölden är ju ett alternativ, men har förstått att det kan bli knepigt pga hjullagret. Har varken råd eller kunskap att göra det. Är det värt att köpa en ny bromssköld och klippa och trä på och svetsa? Nån som har nå förslag? | |
|
Haha, hände samma på min, BMW har inte tänkt till där, värsta pytte marginalerna som håller i pinnen... det lät INTE fint när den lossna iallafall. Vad gjorde jag? Ja, jag meka in pinnen igen, det är ju små hullingar på baksidan, så där satte jag ett låsclips som håller i den istället för skölden. Har funkat fint i 400 mil nu. MEN, det bästa vore att byta sköld och rostskydda den lite bättre, för min lösning håller inte för evigt, hålet krymper inte när det väl börjat. Svetsa funkar också dåligt med tanke på rosten. Skölden är nog inte spec dyr, men mindre rolig att byta, om man inte skär en skåra i den och "viker" över den över navet. Men som sagt, min lösning fungerar. alternativet om du inte lyckas är att springa på bromsfirma och hitta en lite lite längre pinne och sedan göra på samma vis. Nästan alla andra bilar har ju pinnen från "andra hållet", då är ytan bakom skölden enorm (som en 10 öring) och en låsbricka på framsidan. PS; låsbrickorna jag pratar om kan du köpa på en bromsfirma, det är alltså ingen vanlig bricka utan en bricka som är gjord för sånna där "låspinnar", man trycker in och vrider om. Lycka till iallafall. |
|
|
Ja väldigt konstig konstuktion det där. Hur som helst åkte jag iväg på en verkstad och fick en bunt med såna där låsclips och styrpinnar som var nån millimeter längre så det får bli den varianten för tillfället. Synd bara att man inte har den där specialinsexen, men men det får bli smärta i tummarna ikväll igen =) Bromsskölden kostar runt 150 kr på bmw. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fick precis samma problem på min 323i nyligen. Pinnen hade självklart lossnat och skramlat runt ett tag och sedan kilat sig fast med ganska otevliga ljud som följd. Länk Vet inte riktigt vad de tänkte på när de trodde att de där minimala hullingarna skulle hålla flera år i en bromssköld som är så pass utsatt. Hade väl varit fint om bromsskölden var någorlunda enkel att byta. Iallafall så var jag tvungen att göra något för att kunna fästa mina nya bromsbackar. Så jag gjorde en egen variant av den där pinnen med en M5x40 skruv med lagom stora brickor (kan mäta om någon är intresserad) samt en nylonlåsmutter. Länk Passade alldeles utmärkt och bör hålla ett bra tag. Jag har dock inte hunnit provköra något med bilen men jag ser ingen anledning varför denna lösning inte skulle fungera. Den var enkel, snabb och billig att göra. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.