AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.069

Fjäderbenets gummi damask

Nr
19
Nr21
523-96:a
tjena alla kloka.har en fråga :såg att min gummidamask som sitter i vänster fjäderben fram är helt löst på min 523 :96a och jag undrar om om jag kan strippa ihop den eller om jag måste ta isär och köpa en helt nytt fjäderben.
Ruskigt tacksam för svar.....
Mvh Nr21
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Troligtvis är den "havererad" vilket innebär att kolvstången på dämparen nu är i "farozonen" för damm o grussprut....Vilket då i förlängningen innebär defekt stötdämpare inom kort.

Men om du "ids" demontera+montera fjäderbenet och köpa en ny damask så är det ju bara pengen för ny damask+ som åtgår(billig på BMW).

Hur långt har din bil rullat?

Mvh Janne.
Nr
19
Nr21
523-96:a
tackar för snabbt svar...min har gått snart 17000 mil.jag tror att damasken for i går eller idag så kolvstången har nog inte blivigt skadad än och jag ska byta en styrled på samma sida i helgen så jag funderar på att prova med några strippor för att fästa den igen ...om det går i huvud taget??? eller är det dålig ide tror du???känns som väldigt svårt och stort jobb att demontera fjäderbenet???
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...prova går ju,men antagligen så vid ditt miltal så är det lika bra(tycker jag) att när/om du ska demontera ,att byta stötdämparna+monteringssats då också(monteringssats köps separat)..

Vet ju inte damasken ser ut på din bil,men att "strippa upp" den låter som en dålig idé(utan att veta hur det kommer sig att just din damask "ramlat ned")...Bättre att inte göra någonting alls och vänta på det "oundvikliga" stötdämparbytet istället,ty du lär nog aldrig få damasken att täta helt igen..

17000mil på originaldämparna på en E39 är s.a.s. en ganska lång tid, och jag TROR att dina dämpare har börjat "mjukna" en smula vid det här laget..

Huruvida det är ett "stort jobb" beror ju på din mekarvana att byta stötdämpare ..t.ex.

Mvh Janne.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tycker lika som Janne.
Byt dämpare o montera nya damask då vet du att du behöver inte göra det senare.
Jag byte dämpare på min för ett par veckor sedan o passade på att köpa nya damask oxå. 320kr är inget om man köper dämpare för 3000kr eller sånt.

Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.