AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.669

E36 328 värdering

Sida 1 av 2
No
50
Nordan
E36 M3 3.2-1998
Vad skulle ni värdera denna bil till?

E36 4 dörrars
14 000 mil
Sierra Röd Metallic
Fabriksmonterat M-Paket
18" fälgar med bra däck
Xenon ljus
Sportstolar med skinnklädsel
Lilla färddatorn
El Taklucka
El speglar
M3 avgas
No
50
Nordan
E36 M3 3.2-1998
glömde, årsmodellen är -97
Bilpriser säger 46000-54000 och det kan nog stämma rätt bra. Bil utan AC blir svårsålt nu under sommaren.
No
50
Nordan
E36 M3 3.2-1998
Det är ACC i.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Runt 60 000:-

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Haha. Jag köper den direkt för 46000 i så fall. Bilpriser verkar utgå från att bilen är helt original, har noll utrustning och ett medelmåttigt skick.(läs dåligt)

Slutpriset beror, förutom miltal och utrustning på bla skick, dokumentation och hur bra säljare du är. Jag ser det nästan som en omöjlighet att du får mindre än 60tkr. Den billigaste 328 -97 på blocket, oavsett skick och utrustning, som gått under 15k mil har ett utgångspris på 72 000:- Jag har även för mig att Jimmyboy här på forumet fick över 110000:- för sin Coupé åm 97 med liknande utrustning.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Gissar på ca 65000:-.

Håller med Henrikk: Köper den också på direkten för 46000. De dära värderingarna är ganska missvisande och verkar utgå från bilar som är misskötta vrak!

Sugen på M3 E46..
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tror 60-65kkr är ett rimligt slutpris.
Jag tror på ett slutpris på runt 55-60kkr, baserat på mina egna erfarenheter när det gäller att försöka sälja 328 4-D. OK, jag skall erkänna att min bil saknade M-paketet och skinnet men var i gengäld svensksåld, cosmosvart, i mycket fint skick komplett servicebok, fungerande AC mm.

Toksvårt att sälja var bara förnamnet, tog närmare 2 månader innan någon hörde av sig. Jag begärde 69kkr och fick den till slut såld för 61kkr, detta var för mer än ett år sedan.

En coupe med M-paket, skinn, attraktiv färg borde vara betydligt mer lättsåld. Men nu gällde det sedanen som i dagsläget inte riktigt tilltalar någon grupp bilköpare. Fulare än coupen men mindre praktisk än Touringen.

Dessutom är 328 E36 en gammal bil med hutlös försäkringspremie, vilket gör den ointressant för de flesta.

Jag tycker man kan klassa jimmyboys försäljningspris som ett solklart marknadsmisslyckande där spekulanten inte haft en susning om prisbilden. Detta förekommer på de allra flesta av marknader men att ha det som riktpris känns ganska fel.
Henrikk,

har du reflekterat över att antalet bilar som kvd omsätter/år är svårslaget som underlag?

Kristoffer_L,

Jag har inte sagt att det skall användas som något riktpris för alla 328:or. Däremot hävdar jag bestämt att prisbilden för begagnade bilar är bred och att det finns dem som är beredda att betala mer för en bil i riktigt fint skick. Är dessutom miltalet lågt, utrustningslistan rätt, och bilen är schysst i övrigt blir det knappast sämre.

Bilen ovan är utrustad med några saker utöver extrautrustning från fabrik, vilket gör att den inte riktigt kan jämföras rakt av med en som inte är det. Exempelvis: Hella xenon-strålkastare (7900:- hos Stylabilen), 18"-fälg ca 1500st (och uppåt), 18"-däck av bra kvalitet, ca 1800kr. Summa: ca 21000:-
Tilltalar detta köparen är det inte direkt en nackdel, i annat fall går sakerna är sälja för sig. Vid försäljning av enbart strålkastarna och hjulen skulle det inte vara några problem att få ut 10 000kr. Fast det beror förstås på vad det är för saker i detalj.

Jag tittade lite snabbt på 328 i din profil och uppmärksammade bland annat:
Komfortstolar i tyg (?)
Ej nedlackerad, alternativt dåligt gjort. Svårt att bedöma utifrån bilderna som fanns.
Den hemska 4-ekrade standardratten (?)
Saknar M-chassi (?)
Ingen taklucka
Ej färddator

Om allt ovan stämmer så är det kanske inte så konstigt att bilen var svårsåld. Har bilen även den gråa/beiga interiören är det verkligen spiken i kistan.
simon_en,

Har du överhuvudtaget gjort en värdering av en E36:a på deras hemsida? I så fall borde du vara väl medveten om sidans katastrofala brister.

Vid en värdering av min bil kunde jag välja mellan så många som fyra olika modelltillval: Komf.pkt saknas, helläder, automat och AC saknas.

Utgången blev följande:
Komf.pkt saknas: 2000:- lägre. Frågan är bara vad som ingår i detta tillval.
Helläder: ingen skillnad i pris.
Automat: ingen skillnad.
AC saknas: återigen ingen skillnad.

Det är även intressant att den enda valet jag kunde göra ang skicket var Hund/Djur/Rökt. Tänk er följande bil: aldrig vinterkörd, pedantskött, oljeservice gjord var 500:e mil, komplett dokumentation, nyligen helrekondad, insp2 precis gjord, diverse slitdelar nyligen bytta, allt fungerar utan anm, rostfri, repfri och helt utan bucklor, osv, osv.
Motsatsen till denna bil kan ni nog tänka er själva. Den sistnämnda bilen kostar, lågt räknat, minst 30 000:- enbart att få i ett likvärdigt kosmetiskt skick som ovanstående bil.

Då har vi heller inte tagit hänsyn till eventuella skillnader i bilarnas utrustning. Vi säger att det finns minst 40 stycken olika modellspecifika tillval, vilket inte är helt tokigt i alla fall. På bilpriser.se kunde jag välja mellan fyra stycken. Där det enda som gjorde någon skillnad är något diffust komfortpaket.

Vad jag försöker säga är att det är många faktorer som spelar in vid en värdering av en begagnad bil. Utifrån de mycket begränsade val som kan göras och deras delvis godtyckliga utgång, lämnar bilpriser.se mycket att önska.

Slutligen hänvisar jag till det som står på deras hemsida ang värderingarna, som berör delar av det jag skrivit ovan. "Kom ihåg att bilpriser.se ger bäst vägledning på nyare bilar, ju äldre bilen är och desto mer den rullat påverkas värdet av många fler faktorer som måste bedömas individuellt."
Henrikk; Kod 255 är 3 ekrad sportratt, så nej Kristoffer: s 328i-96 har inte den 4 ekrade standard ratten, om det är den 4 ekrade med blå/vitt emblem du tänker på som hemsk håller jag inte alls med dig, om det är den äldre airbagratten håller jag däremot med dig till 100%.

Många handlare framhåller inte positiva saker se denna 525iM-Sport E39... Länk den ser ut att ha original M5 backspeglar vilket för mig är ett klart plus, men inte ett ord i texten, xenonljus nämns inte heller, vilket är Svensk standard på E39 i och med modellår 1999.

Mvh Stephan
Stephan:
Missade det helt. Jag menade den 4-ekrade med färgat BMW-emblem, såg att du hade precis den i din ena 540;) Den äldre utan emblem (ej M3) tycker jag är ungefär lika hemsk, men den byttes ju ut i samband med introduktionen av 328:an.
Henrik; Jag hade den i två av mina 540: is, från i tisdags i en, bytte till 3 ekrad, på grund av slitage i den gröna, har du 3-eker i din?

Du skulle ha svårt att köpa E38, dom har nästan alltid den 4 ekrade ratten.

Vad tycker du om den äldre M-ratten utan blå/vitt emblem? Länk

Mvh Stephan
Nej, min är extrautrustad med den 4-ekrade m-ratten (710 M leather steering wheel) Dvs den du länkar till.

Jag tycker att den är något fulare än den 3-ekrade sportratten Länk men m-ratten är och andra sidan mycket skönare att hålla i. Suktar lite efter den 3-ekrade m-ratten Länk men den verkar tyvärr ha bl.a en annan kontaktrulle om man tittar på realoem.
Den första länken skulle vara Länk
Henrikk: Tyvärr ligger det rätt mycket i vad som står på bilprisers sida. De har precis som Simon nämner ett betydligt större underlag av färdigpruttade slutpriser för sin statistik än vad många tror. Och en bil är ju faktiskt inte värd mer än vad någon är beredd att betala för den, eller hur?

Som de allra flesta svensksålda BMW från mitten av 90-talet var min fd. bil utrustad med komfortpaketet :-) och inte så mycket mer än så. Jo den var faktiskt nedlackad från fabrik också! Och sportratt hade den med...Det var liksom ett annat ekonomiskt läge i Svedala för 10 år sen än idag när det förekommer betydligt fler välutrustade svensksålda BMWs.

Det stämmer att min bil hade standardstolarna i tyg och det gjorde säkerligen inte försäljningen lättare.
Men det verkade generellt vara extremt trögt att sälja 328 E36 under denna period. Många bilar som varit ute till försäljning före min var fortfarande osålda efter att jag sålt min! Och flera av dessa hade skinn, M-paket och floskler som "pärlan", "nyskick" etc etc...

Jag tror helt enkelt att en 328 är generellt för dyr i drift för den grupp människor som modellen idag tilltalar, vilket gör den extra svårsåld om den inte har rullat exeptionellt lite och har rätt färg och utrustning. I så fall skulle den också kunna tilltala en och annan entusiast.

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst har KVD ett stort underlag när det gäller bilaffärer men knappast när det gäller BMW E36. Nästan alla bilar som KVD säljer är leasingbilar av typen Saab 9-5 & 9-3, Volvo S60 & V70 samt ett gäng Passater. Detta är naturligt eftersom KVD inte säljer bilar åt privatpersoner annat än i undantagsfall utan endast åt näringsidkare. Håller personligen rätt bra koll på vad KVD säljer och inte är det många E36or där.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Kristoffer_L,

Nej, det är nog ganska svårt att sälja en bil för mer än vad någon köpare är villig att betala. Vi kan ju ta Jimmyboys 328 som exempel igen, där fanns det en köpare som var villig att betala en viss summa pengar.

Såg att det stod "nedlackad från fabrik" i utrustningslistan. Men tittar du på följande bilder Länk , Länk så ser nedlackeringen tom mattare ut än mitt garagegolv ;) Dessutom har bilar som är nedlackerade från fabrik vad jag vet även sidokjolar, vilket bilen på bilderna saknar.

Om du inte läst det jag skrivit som svar till simon_en ovan så tycker jag att du ska göra det. Håller du inte med är det väl inte mycket att göra. Sammanfattningsvis tycker jag inte att det inte går att göra en seriös värdering mha bilpriser.se för t.ex. en BMW E36. Något de faktiskt skriver själva ang begagnade bilar.
Då spelar det även mindre roll hur många misskötta bilar KVD auktionerar ut från vagnparksägare, finansbolag, företag, konkursförvaltare, försäkringsbolag, stat och kommun och myndigheter varje år.

Ang driftkostnaderna så tycker jag inte alls att de är särskilt farliga för biltypen. Varken service, bränsle och jämförelsevis heller inte i försäkring.

En helt annan sak, vad ingick egentligen i komfortpaketet till E36?
Jag ångrar att jag gav mig in en en diskussion med treserievärdering, slutar ofta på detta sätt. Fö anser jag att visst finns det brister i bilpriser.se. Dock anser jag att de olika konfigureringar räcker bra för att få fram ett värde. På en 10år gammal bil spelar inte utrustning alls samma roll som på en tre år gammal, det kan tom vara en nackel eftersom den kan vara kostsam att reparera. Min åsikt. För egen del är det "over and out" på denna tråd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.