AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.602

PANG! Så vart man ståendes.. (525IX)

ne
16
nesemann
525ix -93
Fick grönt ljus och skulle iväg, men efter 5m så small det till och bilen slutade driva... det bara skorrar om man släpper upp kopplingen (suck!) Är det kedjan i fördelningslådan som brukar ge sig?
Det snurrar på växellådan så det är ju fördelningslådan som är problemet.
Nån som har nåt tips på hur man byter den eller ev. renoverar den?
Tacksam för svar!
Att jag i Norge nu gör ju inte saken lättare heller...
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Det troligaste/vanligaste är att splinsen på främre kardan har gett sig. Hur ofta har du fettat in dom? Har du tur räcker det att byta främre kardan. Om fördelningslådans splines eller något annat inuti lådan är slut är problemet större....
Det brukar finnas "friska" splines längre in i lådan så med en förlängd axel så går det ofta att slippa byta fördelningslåda, kräver dock lite "handpåläggning"
ne
16
nesemann
525ix -93
Fettat in splines..jadu, aldrig typ.. att det ska göras visste jag inte, men jag ska se om jag kan komma åt och ta mig en titt ikväll.
Jag kan faktiskt tänka mig att det är felet, stämmer bra med symptomerna iaf..
Annars har jag fått tag i en fördelningslåda och växellåda om det skulle behövas, de var inte de lättaste att få tag i och inte speciellt billiga heller på skrotarna...
tack för tipset!
ne
16
nesemann
525ix -93
Nu har jag varit under bilen, troligtvis är det som du säger med splinesen.

Hur ska man fettat in dem, de syns ju inte? Eller kanske var det jag som inte såg ordentligt då jag hade lite svårt att komma under pga av att jag bara hade original domkraften att tillgå..

Går det att sätta brickor på bultarna mellan kardan och fördelningslådan för att öka längden på kardan för att ev få den att bita igen, åtminstånde så att jag kommer hem från norge..

När man tar ur fördelningslådan, måste man då lossa på kardanflänsen eller går det dra ur den splinsade axeln ur fördelningslådan?
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hej Nesemann!!!

Exakt samma sak hände mig igår på min 525ix. Min verkstad skall riva imorgon och se hur det ser ut. Alla tips som jag kan förmedla till dem är välkomna.

Med vänlig hälsning
Max
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Man måste demontera främre kardan för att komma åt att fetta in...
Moly-fett rekommenderas.
Brickor kan fungera om du kör väldigt försiktigt. Du behöver troligen längre bultar då, passa dig för att få för långa bara, då går axeln inte runt.

Ta bort fördelningslåda utan att demontera främre kardan låter meningslöst då kardan tar stryk först.

Jag svarvade en distans (ca 10mm) i stallet för brickor för att klara centreringen.
Nytillverkade sedan en kort axel med splines (förlängde även dom ca 12mm). Kapade sedan gamla axeln och skarvade på! Har nu längre splinesingrepp än orginal, och lita på att det är välsmort.

Osmorda splines slits ned på ca 1500-2000 mil, ett rött pulver brukar finnas i stället för splines efter det.
ne
16
nesemann
525ix -93
Jag ska göra bytet av fördelningslådan ute på parkeringen här i Norge(jag jobbar här) så alla tips om hur det ska göras är värdefulla för jag har ingen lust och köra fast när man ligger här ute och mekar pga av att man inte har torx hylsor eller glömmt att ta med olja..ja just det vilken olja ska jag ha i fördelningslådan och hur mycket??
jag åker hem nu till helgen med en arbetskamrat och ska ta med mig lådan och verktyg tillbaka på söndag, sen är det bara att hoppas på bra väder..
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Lossa 6 bultar framme vid anslutningen mot främre diffen och tag ned kardan och kolla splinsen innan du river ned lådan!
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hallo!!!

Nu har vi kollat på min axel och fördelningslåda och axeln verkar helt körd. Funderar på att skaffa en beg axel och sedan förlänga den så att den biter i
fördelningslåda, ungefär som 525ix har gjort.

525ix:

Tänkte höra med dig om hur såg din fördelningslåda ut?

Det verkar som du säger att det finns en bra bit friskt material bakom. Kanske upp mot 15 mm. Stämmer det ungefär med vad du såg?

Du skrev att du förlängde ca 12 mm...var det så mycket som passade? Eller tror du att det går att få lite till?

Hur länge har du kört och det har fungerat efter lagningen?

Tackar för alla information!

Max

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Just ja...min låda såg väl inte allt för fräsch ut heller...:-(

//Max
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Min låda hade slitna splines de första 15-20mm. Det kuggade aldrig över eftersom jag hittade problemet när jag skulle fetta in splinsen, hade då haft bilen ett år. Axeln var bytt av tidigare ägaren (etiketten satt fortfarande kvar fullt läsbar) men verkstaden hade tydligen "glömt" fettet.

Det fanns säkert 25 mm splines "extra" längre in i lådan. Det går inte att förlänga mycket mer än 12 mm om man skall få dit axeln utan att riva ned lådan.

Med en distans i framkant på axeln får man in splinsen ytterligare 10 mm för totalt 22 mm nytt ingrepp. Man får hela tiden se upp så att man inte lägger sig med "nollspel" någonstans, dvs att axeln kan bottna någonstans i lådan eller att främre anslutning slår i oljetråget. Det måste finnas marginal när motorfästen o dylikt flexar.

Ett alternativ jag läste om i ett inlägg är att kapa bort en bit av de trasiga splinsen på lådan för att därigenom "komma åt" friska splines med en (förlängd) standardaxel. Inget jag tordes ge mig på.

Och jodå det har fungerat bra, det blev inga fullgasaccelerationer i början, men efterhand så har jag provat det med. Den har säkert gått minst 5000 mil sedan ingreppet.

En beggad axel är väl inte särskilt smart om nu inte splinsen är 100%. En ny går nog på ca 3000. För det får du säkert en nytillverkad stump med nya förlängda splines gjord som sen kan skarvas på din gamla axel. Jag kan leta och se om jag hittar ritningen på min förlängning.
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Tänkte väl det, hittade den gamla tråden. Snart 3 år sedan.
Länk
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Tack å bock, 525ix!!!

//Max
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hallo igen!

Har kollat på två beg axlar och visst syns det att de är slitna. Hittade inget pris på en ny axel på www.realoem.com/bmw, dock antog jag att den skulle vara dyr. De beg axlarna som jag kollade på bildemonteringen låg på 1500 kr/st .

Men om det är som du säger att en nya axel ligger på ca 3000 kr, skall jag definitivt kolla upp det först med Bmw. Håller med om att det skulle kännas betydligt bättre med en fräsch axel:-), än en beggad.

Har nu även läst den gamla tråden...verkar onekligen lovande med pris.

//Max
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hallo!!!

Har nu kollat med Bmw och ny axel hamnar på 3300 kr + moms...

//Max
ne
16
nesemann
525ix -93
Idag var jag ute och kollade under bilen, det kändes som splinsen i främre kardan är kassa, så jag lossade knuten och märkte att axeln gick att skjuta in en bit i fördelningslådan så att den verkade greppa.
Men jag lykades inte få ur axeln, lossade alla skruv men fick inte ut kardan, förmodligen för att jag inte fick ut gummi medbringaren och den styrpinnen som satt i mitten.
Är det den som ska ut först och sen bara dra ur axeln?

Sen verkade det ganska hopplöst att få ner fördelningslådan, ifall det nu behövs. Avgassystemet måste ju ner(runda muttrar på grenröret..), och de övre bultarna som håller ihop lådorna verkar ganska omöjliga att få loss utan att ta ner hela växellådan..
Är det nån som haft ner fördelninslådan och vet om det går att bara ta ner den?
ne
16
nesemann
525ix -93
En sak till som jag inte fattar..
Om splinsen går sönder, så borde väl bakhjulen driva ändå?
Det borde ju bli samma sak som att man lyfter framhjulen i luften, bakhjulen skulle väl driva då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.