|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har förmånen att ha skinnklädsel i bilen (svart, buffelläder tror jag det heter). Men jag har tyckt att det varit svårt att få till den där nybilskänslan i det. Har prövat lite allt möjligt, bla. AutoGlym mfl. (dock ej Leather Master som många här rekommenderar). Dock så testade jag ett medel jag köpte till en gammal skinsoffa. Det är till för att smörja och konditionera hästsadlar och består av helt naturligt bivax. En hästsadel i bästa skinn för 15-20.000 kr smetar man inte in med vad som helst, så nog skall det duga till min bil tänkte jag... Oj oj, detta var precis vad skinnet behövde! Efter noggrann rengöring masserade jag in medlet med hjälp av en skumgummibit. Lät det sjunka in lite och eftertorkade med en frottéhandduk. Sedan lät jag det vila i ett dygn och efterputsning med frottéhandduk igen. Nu är skinnet nästan som nytt med fin lyster och följsamhet. Ingen efterlämnad doft av bivaxet, bara original-läferdoft! Skall kolla upp vad det hette (ligger i bilen nu). Var nåt tyskt iaf :) OBS! är nog inte att rekommendera för matt läder... //Jonas | |
alex_328 |
finns en produkt som heter Armor Glans eller något likande något med Armor i alla fall o det ska vara för att puttsa upp skinner i bilar .. någon som hört talas om det ? |
| Glöm inte att kolla upp namnet.. var har du köpt den? Pris? | |
|
Köpte den på Haglunds Ridsport på Storgatan/Erik Dahlbergsgatan i Göteborg. Kostade 70 kr för cirka en halvliter. Skall kolla upp namnet idag. Bivax var huvudingrediens, men det fanns äben annat i tex. vaselin. Nån sorts "Testsieger" i Tyskland |
|
|
Buffelskinn ska inte smörjas in, utan bara torkas av med en fuktad trasa, enligt instrumentboken...säker på att det är buffel du har? Buffelskinnet har en ganska grov struktur, medan det vanligare nappaskinnet har en slätare struktur. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Instrumentboken??? Instruktionsboken skulle det stå. Såhär ser standard(nappa)läder ut i en E34: Länk buffel är som sagt synbart grövre i strukturen, och något mer åt det gråa hållet i nyansen. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Halloj Kalle, vet tyvärr inte vad jag har för läder enligt "instrumentboken" ;-) Den ligger nog hos en tidigare ägare... Men som en god vän och bilkännare sade: "Oh, det där är buffel-läder!" Av din beskrivning att döma är det buffel-läder jag har: det är grövre i strukturen än på bilden och har faktiskt en lite ljusar nyans än de kolsvarta skinnklödslarna jag sett. Här när några bilder: Länk Länk Länk Hur som helst, så har jag kollat upp vad det var jag använde. Det heter "Bienenwachs-Lederpfelege-Balsam" och är tillverkat av Bense & Eicke: Länk Här är en direktlänk till produkten (ungefär mitten på sidan i högerspalten): Länk Distrimueras av HCG Good Choice AB 08 - 755 31 41 Vad tror du, är det buffel-läder? Det mådde iaf. fin-fint av lite behandling (kändes torrt förut som man även kan se på bilderna som tagits tidigare) //Jonas |
|
| Mitt skinn ser likadant ut, buffel enligt ErikW. Har provat IKEA´S läderrengörning och det fungerade väldigt bra enl. min mening. | |
|
Har fruktansvärt svårt att tro att det finns någon lädersort som INTE ska smörjas in! (mocka vet jag inte hur det är med, men det är ju som inte sammma sak). Klart alla sorts läder torkar med tiden och framförallt av solen. |
|
| Köpte nya skinnsoffor på chilli, enligt dem så behövdes inte dessa behandlas bara "torkas av" med fuktig trasa!!?? | |
|
JPB: Tror du har nappaläder i din bil. 525 med buffelskinn är nog extremt ovanligt, aldrig sett en sådan. BMW CS #5139 |
|
|
J.L: ja du har nog rätt... tror också det är ganska ovanligt. Yoko: det är säkert s.k. "spaltläder" (tror jag det heter) som är väldigt glatt du har. Detta klarar sig bra med en fuktig trasa (har själv soffa med samma läder). //Jonas |
|
|
Hallå! Svårt att avgöra om det är buffel eller inte... utan att se/känna "på riktigt"... Nåja det spelar ju mindre roll. Jag kan inte tänka mig att buffelskinn mår direkt dåligt av en ordentlig smörjning då och då... antar att instruktionsboken snarare menar att man inte BEHÖVER smörja det. Verkar vara en bra produkt du fått tag på. Jag vill dock mana till försiktighet vid användande av dylika produkter på ljusa skinnklädslar, och FRAMFÖRALLT vid användning på nyare modeller, exempelvis det supermjuka Montana-skinnet i E39 och E38. Dessa skinntyper är känsligare, och jag är rädd att ett sadelrengöringsmedel kan vara för aggresivt. Om det emellertid bara rör sig om en rent smörjande produkt, då borde det fungera. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ja, man bör nog vara extra försiktig med ljusa skinn och de nyare tunna... Jag har iaf. varit nere och tvättat bilen inför morgondagens fin-tur... Det blir en sväng uppåt eller nedåt västkusten. Får hoppas på bra väder. Kanske hinner med att ta några bilder på hur det ser ut efter min "specialbehandling" :-) Sedan blir det meka av. Har fått köpa en original motorola-telefon av en snäll medlem här. Har suttit i bilen tidigare, så HF och allt är fabriksmonterat. Hoppas man får fart på den rackarn! Kommer säkert några frågor *haha* //Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.