AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
818

Brusten kammaxelkedja!

OOPS!
Där gick den av,spräckte övre transkåpan & ventilkåpan på vänstra cylinderbanken. Frågan är, vad mer kan ha hänt?går ventilerna i kolvarna på 3 liters åttorna? eller är det bara att införskaffa kedja& andra nödvändiga detaljer?

Racergubben
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tråkigt.... jag tror att det billigaste blir en utbytesmotor tyvärr..

___
Bilbloggen: Länk
JP
156
JPB
728iA - 99
Usch, jag blir mer och mer orolig för kamkedjan... Vissa säger att den skall hålla livet ut, men så hör man sådana historier... *huuu*

Undrar om man ändå kanske skulle öppna upp och kanske byta den, så man kan slippa tänka på detta...inte för att det finns någon misstanke om problem men ändå...har gått 20' mil. Går ju ändå och oroar mig för vattenpumpen hela tiden, och den skall jag i alla fall byta (samt termostathus + gummislangarna).

Hur svårt är det på en skala på 1 till 10 att byta kamkedjan? Jag vet att det finns trådar om det, men bara en snabbkoll...

//Jonas
Normalt så väsnas kedjan när den e på g, lyssna efter "rassel" från motorn på lägre varvtal när du gasar......Man bör dock byta/kontrollera kedjesträckaren iaf (jag bytte denna del på min i förebyggande syfte). Ett kedjebyte kostar ca 10" (fick själv prisuppgift på runt 13" inkl alla delar dvs, kedja, skenor,drev osv, detta var hos en "kunnig" mek som inte är den billigaste)
Att byta kedjan själv är nog rätt bökigt o inget man gör utan skruv-vana. Risken finns ju att man missar när man sätter dit den nya kedjan o att det blir ventil-sallad efter första uppstart....
Mitt tips är att du byter kedjesträckaren iaf.

Ja
760
JanF
530i-93
Jag hann byta min kedja precis innan det var dags för brott vid 24.000 mil

Länk
JP
156
JPB
728iA - 99
Ok, jag hör ju inget ovanligt från motorn, den spiner på fint (mer än lite kedjeskrammel nån sekund vid start om den stått några dagar, men detta skall ju vara normalt...)

Blir nog att kontrollera/byta kedjesträckaren iaf.

JanF: jag läste den tråden tidigare - bra gjort!

//Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.