|
|
|
|---|---|
|
Tja! Min bil är ganska tyst men jag vill ha den tystare. Asfaltsmattor ska tydligen väga en massa och det har jag ingen lust med. Jag kan inget om detta. Har någon några små tips på vad man kan göra? 225-däck fram 245-däck bak. Sägs att det finns tystare däck. Torskar man väggrepp istället då? för/nackdelar? | |
|
Om du vill räkna bort vägkänslan/väghållningen/utseendet till viss del kan du smälla på smalare däck med högre profil. Bensinförbrukningen lär också gynnas. Däcken i sig påverkar också ljudet! Mina gamla Continental lät som f*n mot slutet trots att de inte var så snedslitna. Att trycka in massa eller asfaltsmattor som gör bilen tung och seg skulle inte jag göra. Personligen kan jag leva med den ngt högre ljudnivån från däcken. Annars är ju hörselkåpor rätt billiga på Jula... Väger inte mycket heller! ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hörselkåpor haha...klockrent. asfaltsmattor känns lite dumt. Finns det någon form av underredsmassa man kan kladda på kanske? Typ i hjulhus osv... |
|
|
Det ska tydligen finns någon ljuddämpningsspray att köpa i vissa ljudbutiker. Vet dock inte hur bra den fungerar. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Noisekiller är tydligen namnet på produkten. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det finns företag som har specialicerat sig på sånt här och jag tror man bör ha en viss kunskap innan man börjar kladda själv. Det går kanske att googla i ämnet. Noicekiller har jag också hört talas om men jag kommer inte på, så här på rak arm, vad företaget hette som jag läste om. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Hmm ok.. Blir lite Google på det helt enkelt.. en tackar för infon grabbar! | |
|
Ljuddämpningsmattor från Mekonomen, 2mm tjocka är relativt effektiva! Jag har provat asfalt och de är bra, men absolut inte värt den extra kostnad och besvär de är att montera jämfört med de andra typerna som finns. Dessutom spricker de lätt om de monteras på plåt som inte är rät och kan lossna om de sitter i x-led! De tunnare ljuddämpningsmattorna är enkla att montera dit i dörrar, bagagerum och sitter kvar, dessutom är de inte mycket sämre än de i asfalt och väger MYCKET mindre, köp dem! |
|
| Noisekiller är effektivt, kanske det bästa? men kostar skjortan om du ska göra jobbet seriöst, dvs många burkar kommer att gå åt = DYRT, kan kosta 1000-lappar om man ska få ett bra resultat! | |
|
Hmm.. ska kolla upp både spray och mekonomens mattor där. Det får gärna kosta lite... Asfaltsmattor är ute ur leken. |
|
|
225 fram och 245 bak! Låt mig gissa att du har 17" fälgar då och kör på 40 eller 45 profil! Det är klart det låter! Gå ned på 205 runt om för du lär inte märka av skillnaden i väghållning och spårigheten minskar! Vill minnas att när din bil kom Teknikens värd testade den med 17" och 16" däck och bilen hade bättre grepp med 16"! Kör själv med 225 nu runt om men det är mer ljud än med 205 och ingen märkbar skillnad i vardagskörning förutom i regn då det är sämrte grepp och längre bromssträcka med de bredare däcken! |
|
|
Det finns speciell ljuddämpningsmatta för billjudsbyggare. Lätta att forma med värmepistol. Du behöver inte täcka hela dörrsidan med detta material. Det räcker med mindre bitar på strategiska ställen. Detta gör att viktökningen blir minimal. Gjorde så på en Honda Civic -88 för många år sedan. Ljudet vid stängning av dörrarna gick från plåtigt skrammel till ett dämpat klonk. Så åk till en proffsig billjuds firma så kan de hjälpa dig. /Fredrik |
|
|
Byta till 205:or runt om tänker jag inte göra. Då får jag leva med lite oväsen hehe... Men ska nog kolla med en billjudsfirma. Känns som dom kan kosta en peng för mkt dock. |
|
|
Hej Nu kan jag inte hålla mig längre, byt till en 7serie så slipper du allt arbete med isolering & däckbyte..... |
|
|
Ja vilken jättebra idé! Kanske ska köpa en Audi S8 samtidigt? :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.