|
|
|
|---|---|
|
Förrut när TV använde sig av rototest för att mäta effekt så mättes effekten på drivhjulen och de flesta hade efter omräkning av drivlineförluster antingen utlovad eller lägre effekt än vad tillverkaren angav. I sällsynta fall så gav motorn mer än vad som utlovats, ex bmw 523 (169 hk), audi a6 2.4 136 hk (141hk), saab 900 v6 (169 hk). Nu när de använder sig av ngt annat företag som mäter effekt så är de bilar som lämnar mer eller ibland mkt mer effekt än vad tillverkarna anger i majoritet! Någon som vet mer om detta och kan förklara. Jag undrar vad man ska tro... | |
| Jag har också noterat detta. Rototest redovisade ju även siffror för avgasutsläpp och bränsleförbrukning, vilket jag tyckte var mycket intressant. Den förbrukningssiffra som anges i testerna nu är ju värd lika lite som den siffran som tillverkaren anger. | |
|
Om jag inte är helt felunderättad så använder TV numera Rolf Lundblads vanliga rullande landsväg i Huddinge. Den kan nog visa rätt den med om allt sköts rätt, men det känns inte riktigt lika seriöst som med Rototests mätningar. De som har varit hos Roffe brukar dessutom ha vissa synpunkter på ordning och reda samt städning i lokalerna. Dr Tinnitus |
|
|
Det handlar sannorlikt om olika mätnormer. Som exempel kan jag ta Dynojet-bänkarna som oftast används när man bromsar hojar, där SAE corrected är det du vill mäta i för att det ska bli så ärligt det går, STD och DIN mäter man i om man vill flasha med hög effekt. Har du 150 SAE-hk så brukar det ge ca 10hk fler DIN-hästar och ett par till om du mäter i STD. Min bil: Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag lämnade in min Icke BMW till R.Lundblad för justering med rullande landsväg! När jag kom så hade han ett test på en annan bil som han ritade på egna kurvor!! Jag blev så paff att jag blev stum! Dessutom drog bilen 1,6l/mil efter och drog 1,3l/mil innan vilket var 3dl för mycket redan då!! En kompis till mig hade lämnat in sin nytrimmade Golf Gti turbo för finjusteringar samt kolla på rullarna. Roffe körde in bilen kall i hallen,upp på rullarna och drog upp motorn i över 6000rpm! Kompisen står brevid och skriker av fasa: LÄGG AV!! Varken Jag eller kompisen har åkt dit igen, och jag kommer defenitivt inte göra det heller! MVH Patrik |
|
Ja, jag tycker att det verkar skumt. Förrut när TV använde sig av rototest var det ytterst sällan en bil presterade mer än vad fabrikanten uppgivit. Men nu är det andra bullar. Ex i förra numret av TV, när de testade mellanklasskombis så levererade 14 av 16 bilar MER effekt än vad tillverkarna uppgivit?!?!?!? Fast när tex AMS redovisar sina rototest-siffror så ser det ut "som vanligt", att bilarna antingen levererar utlovad effekt eller mindre, nästan aldrig tvärtom. |
|
|
Hmmm...Håller med,en utförlig beskrivning hur mätningarna görs på teknikens Värld vore ju inte fel känner man ju idag :/ Jag tycker det är "lite trist" nu när de bytt effektmätningsmetod och man ej kan jämföra mellan gamla tester och nya tester s.a.s. Mvh Janne. |
|
|
Det är bra märkligt att merparten av bilarna som TV testar har mer effekt än vad bilfabrikanten uppger. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.