AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.126

Moskva och BMW

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Var några dagar i Moskva och ville bara säga att jag aldrig sett så många 740, 750 eller 760 som där. Kunde se 5-6 på tio bilar ibland. De allra flesta var dessutom iL och duktigt utrustade. Många 5-serien med, men såg inte en enda 3-serie.

F ö många stora Mercedes och Audi och några Bentleys med.

Fascinerande att se dessa lyxbilar trängas som galningar med gamla vrak av okänt ursprung.

Rödljus och heldraget sågs mest som kuriosa för det var det inte många som brydde sig om.

Niklas

Fransosen
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det var väl maffia du såg :)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det är ju svårt att veta i Ryssland mumera vilka som är vad, men din gissning är väl inte helt off.

Många som är RUSKIGT rika därborta, sen är det väl kanske ibland lite oklart hur denna rikedom uppstått.

Fick förklarat för mig att många gamla KGB höjdare fick sig tilldelade statliga företag som skulle privatiseras mot att dom höll sig borta från politiken. Samt att många företag såldes ut för struntpengar som var värda miljarder i verkligheten.

Det var i alla fall spännande att se Röda Torget på riktigt.

Niklas

Fransosen
Fransosen:

Ja det stämmer. IOM fall av en kommunistisk stat och bildandet av en "demokrati" och privatisering av medel så blev ju människor i Ryssland uttryckligen "rika över en natt". En del företag och fastigheter spårades väl genom släktforskning till familjen, men ofta kan det nog hänt att medel blev utdelade av "politiska" orsaker.

Det finns massor av hederliga business män i Ryssland, men också väldigt mycket skummisar och skurkar.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kontrasten mellan en ny 760Li och "ett gammalt vrak av okänt ursprung" beskriver väl situatioen i Ryssland ganska bra; dom som är rika är väldigt rika, dom som är fattiga är väldigt fattiga.

BMW CS #5139
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Samtidigt är inte allt riktigt så svart eller vitt, det finns även ett stort antal människor som befinner sig på olika steg däremellan. För att anknyta till bilar så såg jag också en del fina bilar där, bl a en RR Phantom. I en stad drygt 100 mil söder om Moskva (dock fortfarande en stor stad med svenska mått) fick man vänta länge på att se en E65.

Lite bilder från Moskva 2006, knallröd Bentley Conti GT=)... Länk

Tomsk, södra Sibirien, där Japanimporterade bilar är mycket populära... Länk

Aktuella olyckor "även äldre, längre bak" 30/5 krockade en E38 med en Lada/VAZ/Zhiguli... Länk

Personbilsvraken är oftast VAZ/Lada, Moskwitsch, ZAZ, KamAZ Oka, mindre ofta Volga, och aldrig ZIL eller Tschaika, dom sistnämnda är lyxlimos i ordets rätta bemärkelse, numera utkonkurrerade av Mercedes, BMW och övriga västbilar.

Mvh Stephan

le
224
leifeugen
540IA -02
Jag är med om att lyxbilar rullar in till Ryssland,på motorvägen från Helsingfors
österut rullar det massor med ryska biltransportfordon fyllda med lyxbilar och lyx-terrängbilar som man sällan skådar här i Finland.
Det är väl inte så att svenska stulna lyxbilar fraktas över till Ryssland? *host*
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Undrar hur fort det gick? Länk

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
herregud, motorn har lossnat t.o.m.!

Min gamla pärla: Länk
Satt och kollade på "efterlyst" härom dagen och skrev upp lite bilar som va efterlystna i programmet. Skrev regnummret och skickade iväg ett sms till VV. Fick svar och döm av min förvåning när SAMTLIGA bilar va skrivna på Mustafha, Hamid, Achmed och liknande utlänska namn dessutom va de kreditköp allihop. Ren tillfällighet eller smusslas bilar ut ur landet av oärliga personer som sedan får betalt både för bilen av "köparna" samt försäkringsbolagen?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Intressant observation... Jag tror inte att det är en tillfällighet, försäkringsbedrägeri är utan tvekan lönsamt. För att undvika (invandrings-)politiska diskussioner låter jag bli att utveckla mitt inlägg vidare.

Onej, det va inlägget va inte för att kasta skit på alla invandrare. Utan att visa att det finns ligor oftast med utlänsk härkomst som nyttjar försäkringsbolag och som troligtvis senare säljer bilarna i andra länder. Man måste ju få säga invandrare utan att bli kallad rasist, eller?
Det finns alltid en liten grupp som ska förstöra för alla andra.

MVH
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag håller med dig, tyvärr gör alla som vill vara 100% politiskt korrekta inte det. Nåja, åter till ämnet. Visst lär det försvinna bilar till Ryssland. De som har väldigt gott om pengar föredrar nog att köpa sin bil hos respektive återförsäljare. De som "bara" har hyfsat gott om pengar kanske ser stulna bilar som ett alternativ. Om köparen är medveten om bilens historia är en annan femma.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.