AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.028

Gnissel ljud från ratten..?

si
28
silverlind
528iAM-00
320i-86
Har en 528im -00 som har börjat ge ifrån sig ett gnisslande ljud ifrån ratten vid kraftiga rattutslag, typ när man ska parkera eller svänga i en korsning. Är det någon som har något tips om vad det är?..gummipackning?..lättfixat?..
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Har precis samma sak själv, ett litet gnissel vid en precis punkt, jäkligt irriterande men det kan inte vara allt för svårt att fixa.
St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Damasken vid fötterna som stången går igenom? Kan bli lite gnisslande där ifrån. Fetta in lite där (om det nu är där ifrån)
je
211
jensa78
523i -97
Vid fötterna.
Det låter som om ljudet kommer från instrumentpanelen typ.
Jag har samma problem och ljudet kommer ofta vid start i trafiklöjus samt vid krypkörning. Oftast vid högersväng.
Jag har läst nånstans om det här.. men kommer inte ihåg vart.
Tror det handlade om ratt kransen, som sitter under instrumentpanelen.
Jävligt irriterande från en premiumbil.
Paap Reeder
... nästan 100% övertygad om att det är kolet som överför jordkontakten från "signalringen" som gnisslar mot släpringen.
Så är det i a f på både E28:an och e32:an.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Håller med Paap Reeder. Släpringen är ett ganska känt fel på de äldre rattarna till E39: Det börjar ofta med ett lite svagt vinande när man svänger för att sedan övergå till skrammel etc. Att byta denna ring kostar i material c.a 1200-1500 sek om det är en ratt av äldre snitt (gamla multiratten till E39). Om man har en nyare multiratt typ M2 modellen, kostar släpringen 750 sek. Jag ska snart byta denna på min 540 med M-ratten av 2:a generationen.

vh/ Kermit.
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Hur vet man om man har den gamla mulitratten eller den nya?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
CoqRouge: Jag kanske skrev lite luddigt:) Den gamla multiratten är den som är tunn i "greppet"/ att hålla i, de nya multirattarna är de som är lite kraftigare i greppet, M-rattarna är de som är rejält kraftiga i greppet samt har ett M märke på sig. Min ratt är en M-ratt av 2:a generationen och till den ratten skulle det kosta c:a 750 sek. Till de övriga nya rattarna vet jag ej men till den gamla multiratten var det nästan dubbelt så dyrt.

Kolla hos närmaste Bmw-verkstad, de vet säkert:)

Vh/Kermit
Paap Reeder
... finns ett speciellt fett att dra på släpringen.
Sök på www.momentum.se.
På min 750 tror jag det låter sig göras om man lossar undre rattkåpan - är dock ej 110:a.

MVH /// Paap R
si
28
silverlind
528iAM-00
320i-86
Tack för alla svar!! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.