|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vill få lite åsikter ang. en profesionell underredesbehandling som kostar mellan 3000-6000 :- Bilen är en e36 sportcoupe från 94. Utvändigt och invändigt är den i mycket bra skick. Ingen rost alls. Importerad från början (7 år i Sverige nu) Nu är det så att den kommer att parkeras utomhus de närmaste 1-2 åren och jag undrar om det är värt att satsa på en professionell underredesbehandling?? Kommer jag att tjäna in den kostnaden? Beakta bilens dagsvärde och att den kommer att finnas i Skåne (=mycket salt på vintrar). Kan man komma billigare undan och ändå få riktigt bra resultat. | |
|
K.A.A.: Vad jag förstått så är det så att OM man skall göra en behandling av det slaget så skall underredet vara lika ren som en jungfru :), dvs nya bilar eller bilar som har totalrenoverade underreden. Underredet har ju många trånga vrår där fukt och skit kan samlas. Om inte detta tas bort så kapslar du in detta och din behandling är inget värt. Jag har själv funderat på detta tidigare, men gav upp tanken. Förhoppningsvis finns någon annan som kan ge en fackmannamässig förklaring. Alternativet är ju att kontakta olika personer som jobbar med detta och höra deras mening. Lycka till! Mvh Stephan |
|
|
Har också funderat på att ge min en underredesbehandling inkl. hjulhusen. Skall ha den som vinterbil hädanefter och skulle vilja ge den ett extra skydd. Den är riktigt fin under redan idag, trots sina år... Gör man inte rent ordenligt och tar bort ev ytrost innan en sådan behandlig? /Jonas |
|
|
Lämnar du in bilen till en firma som sysslar med rostskydd kommer dom att tvätta bilen undertill med högtryck och varmvatten, demontera hjul, innerskärmar mm. för att komma åt riktigt, och sedan låta den torka innan dom lägger på underredsmassan. De är mycket viktigt att bilen är ren och torr innan man lägger på de nya rostskyddet. Ganska mycket jobb, därför de brukar vara relativt kostsamt också. BMW CS #5139 |
|
|
Har bara goda erfarenheter av Dinitrol rostskydd, JL beskriver väl hur de arbetar, kan dock tillägga att när jag körde min Jeep på behandling tog de den över en helg så att den skulle hinna tork riktigt i alla stora balkar innan man gjorde behandlingen. |
|
|
Är BMW inte djupgalvaniserade så varför lägga mer behandling på underredet, dörrar,bakluckor,väcken tex.vid fågelbadet är fabrikationsfel vid vikta plåtar och svetsfogs arbeten.Har hört både för och mot tilläggsbehandling för underredet. |
|
|
Galvaniseringen slits bort med tiden av bland annat salt. Därför är det bra att lägga på extra skydd. Wargen |
|
|
Bland det bästa att göra för att få bilen att hålla "år ut och år in" är att göra en rostskyddsbehandling(komplett dvs både underrede+balkar o dörrar+hjulhus osv)...Men viktigt naturligtvis att både skrapa rent+tvätta +torka ORDENTLIGT med fläktar som ju de flesta seriösa rostskyddarna äger och använder)... Ska man använda sin bil under "saltperioden" så är det nästan ett måste med seriösa behandlingar för att hålla bilen så långt från rostrep som möjligt...Det är inte billigt att leja bort svetsen till en bra rostfixande plåtbytare :) Bara en sådan sak som att byta rostiga bromsrör är ju inget kul direkt..Bra om man kan förhindra detta i möjligaste mån med rostskydd...Visst,enkelt att fixa rostskydd på just bromsrören själv,men hur många gör det trots att det är enkelt? Mvh Janne. |
|
|
Jag har hört att det inte behövs, varmvaxat på fabriken. Men det e klart, om man rullar med sin bil i 6 år el mer så kanske det behövs ett lager till(?) Men leja bort det för 5000kr? Det är väl där skon klämmer, då bilägande kostar fan ändå ;.) Men som ovan så låter det bra om man kan pilla lite sjläv på bromsrören och där man kommer åt. Lite spray kanske räcker? ....borsta först med lite stålull kanske, sen spraya...låter det bra? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.