AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.182

Missljud från motorn, PANIKHJÄLP

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej. Jag har en BMW e36 320i coupe. Idag fick jag ett samtal från en man som vill köpa min bil och vi ska ses till helgen. Sedan jag lagt på kännde jag för att åka ut en runda. Då hör jag ett missljud från motorn och är säker på att jag aldrig hört det förrut.

Det viner på ett lite halvdovt sätt, inget högfrekvent alltså. Det kommer inte från fläktarna eller remmarna vad jag kan höra. Ljudet ändrar frekvens med motorvarvet och det är ganska säkert på bilens vänstra sida det kommer från, dvs höger sida om du står frammför och tittar udner huven.
Jag tror mig kunna lokalisera det till under luftburken och jag tror att det är det som är generatorn jag ser. Bilen går inte märkbart sämre men det låter som att något går trögt ochd et är därför det viner/tjuter så. Ljudet överröstas av motorljudet över ca 2000varv.

Jag tycker mig inte höra något från motorns främre del och utesluter vanosen, jag vet inte vad som skulle kunna låta så i själva motorn heller men jag kan konstatera att ljudet kommer någonstans ifrån nära motorn.

Kan detta jag beskriver vara generatorn? Vad kan det kosta? kan jag göra det själv? Och VIKTIGT, är det farligt att köra med bilen? När mammas generator skar tvärstannade motorn i lyckliga 30km/h,

VÄLDIGT tacksam för jättesnabba svar, Måste få detta fixat snarast!!!!

Tusen tack//Marcus

Mitt åk: Länk
alex_328
SOm säger kandet möjligvis vara generatorn " kolen " ller något linade. kan vara att den behövs smörjas upp med lite fett på "snurr armen" .. hade plockat av den o kör den för hand o kolla om det var felet

Finns firmor som renoverar o lagar sånna . en ny tror jag inte är så jätte billig . kolla för själv om det är generatorn när du plockat av den ..

sen leta efter en firma som kan renovera den till dig för rätt pris.

försök köra med bilen så lite så möjligt nu så att du inte råkar ut för några obehag som din mamma gjorde rätt trist att bli stående vid vägkanten

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ta av remmen och vrid runt generatorn för hand så hör du om det är den, en ny kostar ca 3-4000 kr.
alex_328
håller MED DD .. hade tagit av den o tvångs kört den för.. hemma i garaget i en bänk o kollat ka vara snurrarmen som gnisslar
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Nu har jag hunnit undersöka mer. Jag har inte plockat itu något men jag har hunnit testa och lyssna mer. Det låter tex mycket mer när bilen är kall, när den är varm låter det knappt något alls, det är bara ibland det slirar till och viner/skrammlar till i generatorn.
Jag har kunnat konstatera att det iallafall är generatorn och jag har kollat upp hur jag gör för att montera av den och allt annar runtekring som är ivägen.
Jag kom att tänka på att jag fick bilen servad i vintras och då byttes alla remmarna. Det är inte helt omöjligt att han spännde remmarna så hårt att lagret nu slitits ut pga detta.

Frågan är, ska jag köpa en ny generator och montera den imorgon eller ska jag försöka få tag på lager och försöka montera dem imorgon, allternativt prova att spänna upp remmen lite och se hur det låter?

Köper jag inte generatorn imorgon så är den följaktligen inte bytt på lördag när köparen kommer och provar. Hur pass seriös verkar jag om jag inte upplyser honom om felet och han själv upptäcker det?
Det är verkligen viktigt för mig att bilen är i 100% skick för jag har fått ett riktigt bra bud och han betalar när hälst jag vill sälja den (slutet av sommaren).

Så, byta generator imorgon eller prova att byta lager? Är det svårt att byta lagren?

Mitt åk: Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Åk till skroten istället och köp en annan beg.och skruva dit med nya kol/regulatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.