AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.742

Klonkande framvagn e46, länkarmar/bärarmsbussningar ?

whywhy99
Är det bärarmsbussningarna (länkarmar) tro ? Räcker det att byta dem eller måste hela bärarmarna bytas a´1500:- st
Pendelstagen?

/ Micke
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Jag hade tur senast, det var stagen till krängningshämamren 252 kronor :)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Skulle nog tro att det är krängningshämmarstagen som låter, dom har trots allt smeknamnet knackstag. :)
hoppas det är samma på min e46 320...

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Hur var det? Måste jag byta rubbet eller bara stagen?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Vad menar du med rubbet? Pendelstagen kan bytas separat. Länkarmsbussningarna kan bytas utan att länkarmarna byts. Byter du länkarmar så måste du byta länkarmsbussningarna också.

Mvh/ Niclas
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Jag menade vad som orsakar missljudet. Om det räcker att bara byta pendelstagen eller om "felet" kräver andra åtgärder.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Svårt att svara på bara sådär... Men börja med att byta pendelstagen, kostar 670 kr paret. Tar ca. 10 min per sida att byta. OBS! Du behöver en 18mm fast nyckel till de nya stagen, och denna nyckel måste vara väldigt tunn. Jag fick slipa ned min nyckel med vinkelslipen :)

Mvh/ Niclas
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Börja med att byta pendelstagen, då det är det billigaste och enklaste alternativet. De behöver nog bytas i sinom tid ialla fall.

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Bytte just "knackstagen" på min, och det var en 16mm nyckel (och en hylsa) man använde för att ta loss originalstagen, inte 18mm. Faktiskt första gången någonsin jag använt en 16-nyckel till nånting vad jag kan minnas. :-)

129:- styck på biltema, tyckte de såg helt dugliga ut. Dessutom är det ju ingen supervital del det där. Bara det är tyst är jag nöjd...

17mm på biltema-stagen f.ö.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Ja, det är 16 mm på de gamla stagen. Men det är 18 mm på de nya stagen från BMW, de är även utformade på ett annat sätt så en vanlig 18 mm fast nyckel blir för tjock, därför måste man slipa ned den lite :)

Mvh/ Niclas
Bytte första gången till nya stag från Lemförder, dessa höll ca 4000 mil innan de började klappra igen, såg då att Biltema hade börjat sälja dessa och bytte till dem. De har hållt utan oljud lika många mil nu...och kostade 1/3. Tycker de är helt ok att använda Biltemas produkt i det här fallet!

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
nd
80
nderz
530iT -01
Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag hittade ett framvagnsrenoveringskit med alla bussningar,stag,länkarmar och slitdelar på tyska Ebay för ett riktigt bra pris, så ett tips är att kolla där om ni misstänker att flera delar behöver bytas.

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Tack för svaren boys, jag drar till Mekonomen och tjålar ett par.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.